Jordánia
Amman legszebb látnivalói / Jordán körút 9-10 nap

Amman a világ egyik legrégebben lakott települése, ahol napjainkban három és fél millió ember zsúfolódik össze. A hét dombra épült jordán főváros több korszakból is őriz emlékeket, így látnivaló bőven akad az arab településen. Az egymásra épülő fehér színű házak ezenkívül elképesztő látványt nyújtanak, amelyre a citadelláról van a legszebb kilátás.

Fotó: Amman Citadella /Mihály Gábor/

Másfél hét után elérkeztünk a jordán körutunk utolsó állomásához, amely maga a főváros, azaz Amman volt. Aqaba városából autópályán haladva, négy óra autózás után érkeztünk el a fővárosba, ahol a látnivalókat két részre osztottuk el. Az első Amman új és modern városrésze volt, amely bármely meglepő, de igenis létezik. A második pedig a történelmi emlékeket felsorakoztató régi városrésze, ahol római, bizánci és arab látnivalókat tekintettük meg.

Ammánba megérkezve elsőként a modern városrésszel kezdtük meg a főváros bejárását. Az Al-Abdali kereskedelmi negyedben néztünk szét alaposabban, ahol jó pár magas felhőkarcolót találunk. Elegáns lakóépületek, éttermek és boltok tucatjai sorakoznak fel az Abdali Boulevard-on, amely egy igényes sétálóutca, ahol nyugati elegancia sugárzik a keleti városban.

Fotó: Amman modern városrésze /Mihály Gábor/

Parkolót, ahogy eddig is egész Jordániában, ingyenesen találtunk most is. A Kawar Keystone felhőkarcoló alatti mélygarázsban tettük le a bérelt autónkat, amely nagyon jó hely a környék bejárásához.

Fotó: Abdali Boulevard /Mihály Gábor/

A parkolóházat elhagyva tökéletes volt sétálni egyet és visszatérni egy kicsit, az úgymond civilizációba. A pálmafákkal szegélyezett sétálóutcában mindenhol tisztaság volt és néha olyan érzésünk volt, mintha visszatértünk volna Dubaiba, ahol pár évvel ezelőtt már megfordultunk.

Fotó: Abdali Mall /Mihály Gábor/

Körbenéztünk az Abdali Mall bevásárlóközpontban is, amely egy hatalmas többszintes pláza, rengeteg üzlettel és gyors étteremmel. Azonban itt még nem ért véget az Abdali városnegyed bejárása, mivel pár perc sétatávolságra található az I. Abdullah király mecset, amely a kék mecset néven is ismert.

Fotó: I. Abdullah király mecset /Mihály Gábor/

Ez egy hatalmas mecset, amit már egész messziről, a bevásárlóközpont legfelső szintjéről is megfigyeltünk. A kupolája gyönyörű, kék színű mozaikokkal volt kirakva és pont akkor szólalt meg a müezzin is, amikor ott jártunk.

Fotó: Kék mecset udvara /Mihály Gábor/
Fotó: Anita a mecset előtt /Mihály Gábor/

A mecset belülről is megtekinthető, természetesen csak a ruházati előírásokat betartva. Férfiaknak hosszú nadrág, míg a nőknek lábakat, vállat és a hajat eltakarva, letakarva látogatható. Ha lengébben érkeznénk a mecsethez, a nők abayát és hidzsábot is kaphatnak a látogatás idejére.

A mecset mellett elhaladva vetettünk néhány pillantást a szomszédos Parlament épületére is, bár a mi országházunkhoz képest eltörpül a szépsége. Ezután viszont autóba pattantunk és elindultunk az ókori emlékeket is felkeresni, illetve a szállásunkra is bejelentkeztünk, amely nagyon jó helyen, az ókori színházzal szemközt található.

Fotó: Jordán parlament épülete /Mihály Gábor/

Az első látnivalónk Amman óvárosában, azaz Al-Madinah-ban, az Amman Citadella volt. Ide legkönnyebben autóval jutunk el, ahol található egy parkoló a bejárat mellett. A Jordan Pass segítségével ingyenesen látogatható, ellenben három dinárt kell fizetnünk fejenként a látogatásért.

Fotó: fent az Amman Citadellánál /Mihály Gábor/

A citadella a római kor mellett számos bizánci emléket is őriz, ezért több korszakból származó épület is megfigyelhető a dombtetőn. Az egyik leglátványosabb római maradvány a Herkules-szentély, amelyből ugyan már csak pár darab oszlop áll épen.

Fotó: Herkules-szentély /Mihály Gábor/

A római romok mellett egyből találunk egy múzeumot (Jordán Archeológiai Múzeum)  is, ahol több ezer év leleteit fedezhetjük fel, egészen a bronzkortól az elmúlt évszázadokig.

Fotó: Jordán Archeológiai Múzeum /Mihály Gábor/

A citadella következő érdekes látnivalója a bizánci Ummayad Palace, amelynek belső tere és a felújított fából készült kupola része csodálatos.

Fotó: Ummayad Palace /Mihály Gábor/

Ha pedig ezek nem lennének elegek, a páratlan kilátás minden irányba biztosan rabul ejt majd. Innen fentről eszméletlen a kilátás a római színházra és az egymásra szorosan épült fehér és homokszínű épületekre.

Fotó: kilátás a városra /Mihály Gábor/

A citadella után az előbb említett II. századból származó római színház, az Amfiteátrum következett. A 6000 férőhelyes, hegy oldalában kialakított, meredek lelátójú színház a város jelképe. Itt mindig zajlik az élet és emberek százai vannak az előtte lévő téren.

Fotó: Római színház Ammanban /Mihály Gábor/

A szállásunk ezzel szemközt volt, ami a Layaali Amman Hotel nevet viseli. A kis hotel abszolút központi részen fekszik és a szobákra sem lehetett panasz. A bútorzat modern, a szoba a központi fekvése ellenére csendes volt és az ára is kedvező volt, ráadásul reggelit is kaptunk hozzá.

Fotó: Layaali Amman Hotel /Mihály Gábor/

Innen érdemes meglátogatni a közelben található utcákat, ahol árusok, boltok és éttermek vannak mindenhol. A főutca mindig forgalmas, így zajos és egyben szagos is. Az utóbbin az éttermekből kiáramló ételek és az utcai szemét szagának keveredését értem. Bár ezt nem is csodálom, mivel Jordánia legnagyobb és legnyüzsgőbb városáról beszélünk.

Fotó: Amman utcakép /Mihály Gábor/

Ammani látogatásunk során továbbá, ahogy időnk engedi érdemes felkeresni a Királyi Autó Múzeum-ot, illetve a Jordán Múzeum-ot is, valamint a Grand Husseini mecset még úgyszintén izgalmas lehet.

Végszóként összefoglalva Jordánia nagyon varázslatos ország, ahol az emberek kedvesek és nem tolakodóak. Az ételek finomak és bőségesek. A látnivalók pedig érdekesek és izgalmasak. Itt megtaláljuk a történelmi látnivalókat és a természeti kincseket is, illetve garantáltan jó emlékekkel repülünk haza az itt eltöltött napok után. Egy újabb gyönyörű országot ismerhettünk meg, amit sosem fogunk elfelejteni, elég ha Petrára, a Wadi Rum sivatagra, a Holt-tengerre vagy Jerash-ra gondolunk!

Fotó: a gyönyörű Jordánia /Mihály Gábor/

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!