Ausztria
Filbling hegyi túra 1.307m, Ausztria(Salzburg)

Ismét egy csodálatos hegyi túra a havas Alpokban. A Fuschlsee melletti Filbling (1307m) csúcsára vezető út nem épp a legegyszerűbb volt a hó miatt, de végül sikerült! Néhol derékig erő hó és kisebb lavinák is nehezítették az utunkat, valamint a végén még a túrabot is eltörött! Izgalmas kirándulás volt hóban, fagyban… de a kilátás kárpótolt mindenért! Próbáld ki te is!

Fotó: Fuschlsee a csúcsról… /Mihály Gábor/

A pár héttel ezelőtti hegyi túránk, a Rossmoos (1.015m) után emeltünk egy kicsit a téten és most 1.307 méter volt a cél. Az egyébként könnyűnek mondható utat most a nagy hó eléggé megnehezítette. Igazi kihívás volt a javából, a néhol derékig erő hóban elsüllyedve megmászni a hegyet. Végülis a kalandot kerestük és úgy néz ki meg is találtuk!

Fotó: a hatalmas hóban /Sajtos Anita/

Mit kell tudni a Filblingről?

A Filbling csúcsa 1.307 méter magas és a Salzburg tartományban levő Fuschlsee déli oldalán magasodik. Salzburgtól csupán 20 percnyi autózásra található. A hegy tetejéről belátható az egész környék és tiszta időben akár, a nyáron is havas Dachstein csúcsát is szemügyre vehetjük. A tó másik oldalán pedig a Schober csúcsát láthatjuk.

Fotó: kilátás 1.200 méter magasan /Mihály Gábor/

Hogy találunk ide és hol parkoljunk?

Az A1-es autópályán, Salzburg irányába haladva Thalgau kijáratnál hajtottunk le. Ezután Hof bei Salzburg településen áthaladva, a B158-as úton kell menni egészen Fuschl am See település felé.

A tó déli oldalán haladó B158-as út mentén rengeteg parkolási lehetőség van. A legjobb talán a Filblingstrasse melletti parkoló, ahonnan a túra is indul. Ráadásul ingyenes!

Fotó: Filblingstrasse /Mihály Gábor/

Indulás a hegyre…

Az autót hátrahagyva pár méter után egy asztalos műhely (Wörndl Tischlerei) mellett haladtunk el. Innen ti is tudhatjátok, hogy jó helyen jártok. Ezután egy pillanat múlva már az erdőben szedtük a lábainkat felfelé.

Tipp: Figyeljétek a turistajelzéseket mutató   táblákat!
A 40-es és 804-es számú út halad a Filbling irányába.

Fotó: Irányjelző tábla /Mihály Gábor/

Az erdőben már folyamatosan emelkedett az út és kellett is neki, ugyanis körülbelül 3,5 kilométer alatt, 606 méter volt az emelkedés.
Eleinte csupán 10 centis hóban gyalogoltunk, majd később ez a szám jócskán megsokszorozódott.

Fotó: turistajelzés a fán /Mihály Gábor/

Később, ahogy egyre magasabban jártunk a hó is folyamatosan növekedett. A táj is egyre szebb volt, ahogy le-le tekintgetünk a Fuschlsee-re. Volt egy hely ahol pedig igazán szép volt a kilátás.

Fotó: egy kis lyuk a tóra /Mihály Gábor/

Feljebb több helyen is hó omlás(lavina) nehezítette az utunkat. Itt már előfordult, hogy combig merültünk a hóba, ezeken a helyeken!

Fotó: a “normàl” havas út /Mihály Gábor/
Fotó: az út, lavina után /Mihály Gábor/

Két kilométeres gyaloglás után, már 1.000 méter felett jártunk és ekkor értünk el a Filblingsee-hez. Az 1.080 méter magasan található tavacska szinte teljesen be volt fagyva, így teljesen fehér színben láthattuk.

Fotó: Filblingsee /Mihály Gábor/

A tavat megkerülve tovább emelkedtünk és később a széles utat felváltotta a keskeny turistaösvény. Itt már voltak olyan részek, ahol nem voltak fák, így már a hó is nagyobb volt. Sokkal nagyobb! A megfagyott részeknél fent maradva, a tetején mentünk, viszont ahol puhább volt, ott bele-bele süllyedtünk a térdig és néhol közel derékig érő hóba.

Fotó: térdig érő hóban /Sajtos Anita/

Ezután pedig jött a neheze, mivel a túra legmeredekebb része maradt a legvégére. Itt már ismét fák között kapaszkodtunk felfelé és már a hó se gátolt annyira. A kilátás már egyre szebb volt és ahogy nézegettük a távoli hegyeket, észre vettük, hogy egyre jobban sötétebbek a felhők.

Fotó: út a csúcs felé… /Mihály Gábor/

Ahogy ezt kimondtuk, hogy nézd… !Egy perc se telt el és elkezdett szállingózni a hó. Kicsit aggódtunk, hogy mi lesz mire felérünk, de innen már nem volt vissza út!

Fotó: itt jöttünk fel… /Mihály Gábor/

Végül sikerült és felértünk a hegy tetejére. Az utolsó száz métert ismét nagy hóban a hegygerincen kellett megtenni, ahol pedig várt ránk a csúcsot jelölő kereszt és a tökéletes kilátás!

Fotó: az utolsó méterek a hegygerincen… /Mihály Gábor/
Fotó: Filbling 1.307m /Sajtos Anita/
Fotó: Anita és a Fuschlsee /Mihály Gábor/

Összefoglalva nagyon jó volt, viszont a hó egy kicsit megnehezítette az egyébként nyáron vagy tavasszal egyszerűbb túrát. Gyönyörű a kilátás a hegytetőn, valamint a hegygerincen való utolsó méterek igazán nagyszerű élményt adnak. A Filblingsee-t pedig érdemes félúton kicsit közelebbről is megnézni!

Túra adatai:

Kiindulásipont: Brunn (704 m)
Érkezési pont: Filbling (1.307 m)                           Szintemelkedés: 606 m
Táv (fel és le): 6,7 km
Idő: 3 – 3,5 óra (télen)

Fotó: A túra útvonala… /Bergfex Touren/

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!