Hegyi túra
Túra a Börzsönyben: Királyrét – Várhegy-kilátó – Csóványos(938m) / Magyarország

A Börzsöny legnépszerűbb túraútvonala a hegység legmagasabb csúcsára, a 938 méteres Csóványosra vezet fel, ahonnan fantasztikus körpanoráma fogad minket. A Csóványoson lévő kilátóból a végeláthatatlan erdőségek és a Dunakanyar mellett, tiszta időben akár a Magas-Tátra hegycsúcsai is gyönyörűen láthatóak, ráadásul a kirándulás egy több millió évvel ezelőtti vulkánból kialakult hegységen vezet végig, így roppant izgalmasnak ígérkezik minden szemszögből!

Mielőtt belevetnénk magunkat a Börzsöny legmagasabb csúcsára vezető túránk a, kicsit pontosítsuk, hogy hol is vagyunk pontosan, illetve mi is az a Börzsöny.

Börzsönyről röviden

A Börzsöny hazánk északi csücskében a Dunakanyartól északra található hegység, amely tagja az Északi-középhegységnek. Magyarország egyik legnépszerűbb kirándulóhelye, ahol tucatnyi turistaútvonal mellett, megannyi kilátópont és látnivaló is megtalálható. A Börzsöny alapját egy a miocén korban működő ősvulkán alkotja, ezért a hegység nagyrészt vulkáni kőzetből (andezit és dácit) áll össze. A kialakulása 15-18 millió évvel ezelőttre tehető, így viszonylag fiatal hegységről beszélünk, viszont nagyon izgalmas, hogy az egykori ősvulkán kaldera peremén túrázhatunk végig. Ideális a természet szerelmeseinek és a friss levegőt keresőknek, ráadásul a táj nagyon változatos is. Végül a végeláthatatlan erdeivel, friss patakjaival és kilátóival egy abszolút gyöngyszem, ahova érdemes ellátogatni, ha pihenni, túrázni vagy kikapcsolódni szeretnénk.

Túra a Börzsönyben

A Dunakanyar mellett lévő bájos településről, Kismarosról vette kezdetét a kirándulásunk, ahonnan először egy kisvonattal indultunk útnak. Innen indul ugyanis a Börzsöny egyik legszebb kisvasútja, amely Szokolya településen áthaladva éri el a Királyrétet. A felnőtt retúrjegyek 3.500 forintba kerültek, amit az állomáson fizettünk ki, majd a kilenc órás, első vonattal, egészen a Királyrétig zakatoltunk. A vonat a tizenkét kilométeres távot közel fél óra alatt tette meg, így útközben alaposabban megtudtuk nézni a vidéket, aminek külön örültünk. Útközben pedig már messziről észrevettük a Várhegy-kilátót és persze a hegység legmagasabb csúcsát is, a Csóványost.

A Királyrét a Börzsöny szíve, de sokan a Börzsöny kapujának is nevezik, mivel innen indul a legtöbb turistaút a Börzsöny felfedezésére. Itt sok izgalmas elfoglaltságot találunk minden korosztálynak és edzettségi szintű kirándulónak. A kicsiknek például a közeli játszóterek, a három kilométeres Királyréti tanösvény és a Királyréti hajtánypályát ajánlom leginkább, amelyből az utóbbi egy lábbal hajtott jármű, amely egy kör alakú, 750 méteres vasúti pályán halad az erdőben.

Mi viszont a közeli Várhegyre (359m) gyalogoltunk fel először, ahova viszonylag hamar fel is jutottunk és útközben még egy foltos szalamandrával is találkoztunk, nagy örömömre.

A fél órás menet után, a 359 méteres magaslaton egy fából készült, három szintes kilátó fogadot minket. Itt egy rövid nézelődés után elindultunk a nagyobb falatnak tűnő Csóványosra, amit már a kilátóból is kiszemeltünk, bár az út elég messzinek tűnt.

A Várhegyről leérve a Királyréti Horgásztó mellett haladtunk el, majd a Bajdázói-tó következett, ami egy kis gyöngyszem az erdőben. A tavakat elhagyva a Bajdázói-kőfejtővel folytatódott az utunk, majd kezdetét vette az emelkedő a Csóványos irányába. Nem mondanám, hogy erőteljesen emelkedett volna a turistaút, viszont ha lassan is, de folyamatos felfelé haladtunk, a kék négyzettel 🟦 jelölt turistaúton.

Az első öt kilométert megtéve, 480 méteres magasságon jártunk, amikor a gerincen felfelé haladva, jobbra kellett letérni. Itt egészen 400 méterig süllyedtünk vissza egy gyönyörű bükk erdőben, míg végül elértük a Szén-patakot és a Szénpataki kulcsosházat. Innen tovább már a patak túlsó oldalán lévő hegygerincen emelkedtünk újra felfelé, míg elértük a Hárskaszállót. Ez 660 méter magasságba volt és innen balra tartva egy erős emelkedő következett a Három-hárs (781m) csúcsára.

Ide felérve már csak másfél kilométer volt hátra a Csóványosig. Balra kellett tartanunk és az OKT jelzéseit követve haladtunk a Börzsöny legmagasabb hegycsúcsára. A Hubertusz-tisztásra elérve végül egy újabb emelkedő következett, ahonnan csupán már csak 500 méter volt a csúcsig, na meg hetven méter szintemelkedés.

A Csóványost végül pár perc gyaloglás után értük el, de már korábban észre vettük a kilátót, így tudtuk, hogy nem sok van hátra Magyarország huszadik legmagasabb hegycsúcsáig, amely a Börzsöny legmagasabbika. A 938 méteres Csóványos csúcsán már az 70-es évek óta egy geodéziai mérőtorony állt, ami már korábban is kilátóként használtak, azonban 2013-ban felújították és 2014 őszétől látogatható. A 22 méter magas fával körbevett, betonból készült kilátó tetejéről gyönyörű panorámában lehet részünk. A Magas-Börzsöny központi részén helyezkedik el, így minden iranyból érkeznek ide túra útvonalak és úgymond ez egy turista csomópont is, ahol az országos kéktúra is keresztül halad. Tiszta időben a környező hegyek mellett a Magas-Tátra és az Alpokban lévő Schneeberg is megfigyelhető. A csúcs érdekessége még, hogy a vulkánból kialakult hegység egykori kráterének a peremén, vagyis a kalderáján helyezkedik el a kilátó, ami egyik irányba a Nagy-Hideg hegy, míg a másik irányba a Magosfa irányába folytatódik.

Pár szóban összefoglalva a túra nagyon izgalmas és különleges volt, így örömmel írom nektek ezeket a sorokat és egyszer az Országos Kéktúrát bejárva még vissza fogunk térni a jövőben, mert az ősvulkánból kialakult hegység gyönyörű vidék, amit egyszer mindenkinek látni kell!

Túra adatai:

Kiindulópont: Királyrét (255m)
🗼Várhegy-kilátó (359m)
⛰️Csóványos (938m)
Érkezési pont: Királyrét (255m)
Szintemelkedés: 915 hm
Táv: 18,8 km
Idő: 6 óra

Fotó: A túra útvonala… /Bergfex Touren/

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!