Ausztria
Vormauerstein hegyi túra 1.450m + Schwarzensee, Ausztria(Salzkammergut)

Tavaszból a télbe, azaz a virágokkal borított Schwarzensee partjáról, egészen fel a havas hegycsúcsig. A Vormauerstein gyönyörű képeslapba illő panorámával kecsegtet, ezért abszolút felveszi a versenyt a Salzkammergut leghíresebb hegycsúcsával, a mellette magasodó Schafberggel. A hegyi legelőkön és erdőkön keresztül vezető út végén, függőleges sziklákon felmászva tekinthetjük meg a csodálatos Wolfgangsee-t és az Attersee-t is.

A Vormauerstein sziklás csúcsát több kiindulópontról is elérhetjük, többek között Sankt Wolfgang-ból, Aschau-ból, de a gyönyörű alpesi tó, a Schwarzensee partjáról is. Mi az utóbbit választottuk ki, így nem csak a cél, de a indulási hely is izgalmasnak ígérkezett.

A túrát korán, még sötétben kezdtük meg a tó melletti parkolóból, ahol aznap mi voltunk az első érkezők. Itt szezonon kívül ugyan ingyenes a parkolás, de később, a tavaszi és nyári hónapokban már parkolójegyet kell vásárolni, ami 2,50 €-be kerül. Egy rövid séta után már a tó bal oldali partján meneteltünk, amiből a hajnali órákban még nem sok minden látszodott, de tudtuk, visszafele alaposabban is szemügyre vehetjük majd. Schwarzensee végét elérve vadkacsák tartottak ébresztőt, majd balra fordulva egy virágokkal teli erdőt vettünk észre. A nap még nem kelt fel, de fények már voltak, így a fejlámpára sem volt már szükség.

Eddig csak egyfajta bevezetés volt a hegyi túrába, innen viszont szép fokozatosan emelkedett már a széles hegyi út. A tó végéig 2 kilométer volt a táv, majd tovább haladva a hegyi ösvényig,  további három és fél kilométert kellett megtenni. Eleinte balra látszódott még a Schwarzensee, később viszont már a Wolfgangsee volt kivehető.

Az ösvény a 27-es számot viseli, ami csupán T1-es minősítésű, így nem kell komoly emelkedőre számítani. Itt mindenhol hegyi virágok szegélyezték az utunkat az erdőben, ami roppant kellemes érzés volt, még úgyis, hogy a táj még nem igazán volt tavaszi. Inkább az őszre hasonlított a sok barna falevél miatt, de mi rendíthetetlenül haladtunk a Sommeraualm (1.160m) irányába.

A hegyi legelőt a melegebb hónapokban tehenek lepik el, viszont most csak négy hegyi kecske legelészet a domboldalban. Itt már 1.160 méteres magasságban voltunk és közel hét kilométer volt már a lábunkban.

Tartottunk is egyből az egyik fa tövében egy gyors frissítőt és visszafele nézelődve, halványan a Wolfgangsee látványa bukkant fel.

Később pár száz méter után egy hágóhoz érkeztünk el, ami 1.235 méter magasan található. Ez a hely érdekes volt, mivel az időjárás teljesen megváltozott. Balra fordulva a hegy északi oldalára értünk át, így nem volt meglepő, hogy jeges hóban és nulla körüli hőmérsékletben folytattuk tovább a csúcsra vezető utunkat.

Ez nem volt hosszú rész, mindössze 500 méteres táv következett. Az erdőben haladva az emelkedés se volt vészes, míg elérkeztünk az utunk utolsó előtti szakaszához. A hegycsúcs alatt lévő Vormaueralm faházai bukkantak fel a horizonton és mondanom sem kell, hogy a hegyi legelőt, vastagon borította a fagyott hó.

A következő 500-600 méteren 100 méteres szintemelkedés következett, ami talán az egész eddigi út legmeredekebb (T2) része volt. Azonban elmondható a túráról, hogy a legutolsó részt leszámítva nem volt túl megerőltető az emelkedés.

A Vormaueralm (1.360m) havas kaptatóján közel volt már az aznapi célunk, de a végén következett vagy húsz-harminc méter mászás (T3) is a sziklákon.

Az ilyen részeket különösen szeretem, viszont mindig óvatosan kell haladni, kellően odafigyelve, hogy hova tesszük a lábunkat. Végül pár perc múlva, a nyolc kilométeres távot letudva felértünk a Vormauerstein 1.450 méter magasan található keresztjéig, ahol csak ámultunk és bámultunk.

Az egyik irányban a Wolfgangsee, a másik irányba az Attersee volt látható, míg kettő között a Schafberg 1.738 méteres meredek csúcsa tekinthető meg. Itt már pár ével ezelőtt megfordultunk a hegy fogaskerekű vasútjával, ami egészen a csúcsig megy fel. Ha érdekel, itt találsz róla leírást és egy videót is: Wolfgangsee látnivalói

A csúcson tartott pihenő után következett a lejtmenet, ami a végét leszámítva ugyanazon az útvonalon haladt. Az utolsó métereket ismét a Schwarzensee partján tettük meg, ami nappali fényben sokkal izgalmasabb és látványosabb volt. Végül 14 kilométer gyaloglás után megérkeztünk a parkolóba, így ismét egy szuper élménnyel lehettünk gazdagabbak!

Túra adatai:

Kiindulásipont: Schwarzensee (747m)
🏔️Vormauerstein (1.450m)
Érkezési pont: Schwarzensee (747m)
Szintemelkedés: 805hm
Táv: 14 km
Idő: 5 óra (télen)

Fotó: A túra útvonala… /Bergfex Touren/

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!