Ausztria
Großer Sonnstein hegyi túra 1.037m, Ausztria(Salzkammergut)

Ausztria legmélyebb tavára, azaz a Traunsee-re, az egyik legjobb kilátás az 1037 méteres magas Großer Sonnstein csúcsáról nyílik. Az oda vezető túra akár családosoknak is teljesíthető, bár a rövid távja egy kicsit megtévesztő, mivel itt inkább felfele kell haladni, mint sem előre. Meredek emelkedők, eszméletlen panoráma és még egy kis via ferrata is kipróbálható, ha ezt a csúcsot választjátok kirándulásnak.

Fotó: kilátás a Traunsee-re és a környező hegyekre /Mihály Gábor/

Egy újabb alpesi kiránduláson vettünk részt a napokban, amelyben a Traunsee nyugati partjának legkedveltebb szikláihoz látogatunk el. A tó partjáról először a Kleiner-, majd végül a Grosser Sonnstein csúcsára is felkapaszkodtunk, ami rövid távja miatt, akár még kezdőknek is tökéletes kiránduló program egy tavaszi vagy nyári napon. Ahogy az imént írtam a túra rövid, mindössze hat kilométer hosszú, így nem volt túlságosan nehéz, bár inkább felfelé haladtunk, mint sem előre. Erről nem más, mint a hatszázharminchárom méteres szintemelkedés gondoskodott!

A felhős, néhol napsütéses túrán élveztük a változatos időjárást, fent a csúcson pedig a naplementében és az óriási szélben, gyönyörködtünk a csodálatos Traunsee-ben, a környező hegyekben és a lent elterülő Ebensee településben.
A naplemente után viszont már sötétben mentünk le a hegyről egy fejlámpa segítségével, ezért is volt roppant izgalmas a túra, ahol ismét eszméletlen kilátásban volt részünk!

Túraútvonal

A hegycsúcs megmászásához a Traunkirchen mellett lévő, hosszú alagút után található partmenti parkolót választottuk kiindulópontnak, ahol autónkat hátrahagyva, elindultunk a mindössze hat kilométeres úton. A táv elején lépcsők tucatjain kellett fellépegetnünk, majd következett egy kis pihentető rész is, ahol hangulatos erdőszéli házak mellett haladtunk el.

Fotó: a túra elején, háttérben a Kleiner Sonnstein /Mihály Gábor/

Ezután az erdőbe beérve ismét elkezdett emelkedni az út és a Siegesbach patak által létrehozott, több lépcsős erdei vízesést tekintettük meg. Az út az erdőben folyamatosan, meredeken halad felfelé, míg el nem érkeztünk a 788 méteres magaságban lévő Ludleben-ig, ami a két csúcs közti hegynyereg. Innen jobbra a Kleiner Sonnstein felé vezet az út, míg balra a Grosser Sonnstein következik.

Fotó: vízesés a Siegesbach pataknál /Mihály Gábor/
Fotó: irány a Kleiner Sonnstein /Mihály Gábor/

Mi először a kisebbik csúcsot választottuk ki, viszont később folytattuk utunkat a nagyobbik csúcs felé is. A Kleiner Sonnstein 923 méteres sziklája három-négyszáz méterre található, amit egy sziklás ösvényen kell megtenni, amit oda-vissza 30 perc alatt teljesítettünk. Útközben mindvégig gyönyörű volt a kilátás a Traunsee-re, illetve a nagyobbik hegycsúcs keresztjét is észrevettük, a hágóval szemközt. A Kleiner Sonnstein csúcsáról jól belátható az egész Traunsee, a tóval szemközti hegycsúcs, a Traunstein és az Erlakogel, illetve a hangulatos félszigeten lévő Traunkirchen is. Ezenkívül pedig a szikla mellett, a Sonnsteinhütte is felkereshető.

Fotó: sziklás ösvény a Kleiner Sonnstein felé /Mihály Gábor/
Fotó: kilátás Ebensee-re /Mihály Gábor/
Fotó: kilátás a tóra és Traunkirchenre /Mihály Gábor/

Ezután vissza ereszkedtünk a hegynyeregbe és következett a nagyobbik csúcs, ami további egy kilométer gyalogútra volt innen. Eleinte az erdőben emelkedve haladtunk, míg el nem értük a Sender szikláit. Itt végig a meredek sziklafal alatt vezetett az út, míg teljesen meg nem kerültük. A cél innen már csupán egy karhajtásnyira volt, viszont egy kis ereszkedés után az út ketté ágazott. Balra felfelé egy könnyebb via ferrata következett, ahol 15 percre van a hegycsúcs, míg jobbra a magasságot veszélyesnek tartóknak, 25 perc séta után úgyszintén elérhetővé válta nagyobbik Sonnstein. Mi az izgalmakat keresve, természetesen az A kategóriás vasalt utat választottuk, így a meredek sziklafalon felkapaszkodva végül feljutottunk az 1037 méter magas Grosser Sonnstein sziklájához.

Fotó: út a Sender sziklái mellett /Mihály Gábor/
Fotó: Grosser Sonnstein 1.037m /Mihály Gábor/

Itt eszméletlen kilátás tárult elénk a naplementében, majd büszkén, egy kicsit megpihenve, elindultunk a csúcsról lefelé. Hamar besötétedet, így fejlámpával folytattuk az egy órán át tartó lejtmenetet, míg újra a Traunsee partján találtuk magunkat.

Fotó: gyönyörű naplemente /Mihály Gábor/
Fotó: fejlámpával a sötétben /Mihály Gábor/

Túra adatai

Kiindulópont:Traunkirchen (430m)
⛰️Kleiner Sonnstein (923m)
⛰️Grosser Sonnstein (1.037m)
Érkezési pont: Traunkirchen (430m)
Szintemelkedés: 633m
Táv: 5,77 km
Idő: 3,5 óra

Fotó: A túra útvonala… /Bergfex Touren/

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!