Egyiptom
Egyiptomi kalandok, Asszuán / 7. nap

Luxort elhagyva utunk tovább haladt dél felé Asszuán városáig, amely az ókori Egyiptom déli határvidéke volt. A Nílus parti település, akár egy nagy oázis, ahol a környék tele van érdekes szigettel, vitorlással és ókori látnivalóval. Itt találjuk ezenkívül még a híres Asszuáni-gátat is, amely az ország legfontosabb energiatermelője.

Fotó: Asszuán /Mihály Gábor/

Luxorban nagyon jól éreztük magunkat, de az itt töltött három éjszaka után, tovább utaztunk a Nílus mentén a következő állomásunkra. A bőséges reggelivel végezve, egyből autóba szálltunk és elhagytuk a várost. A tankolásra figyelve, tele töltöttük az üzemanyagtartályt, mivel az út java benzinkutak nélkül vitt Asszuánba. Eleinte a folyó menti falvakban haladtunk, majd a végeláthatatlan sivatag következett. Itt néhol hosszú kilométereken át, nyíl egyenes úton gurultunk, ahol leginkább csak buszokkal és magasan megrakodott kamionokkal találkoztunk. Asszuán 240 kilométerre fekszik Luxortól, amit végül kicsivel több mint három óra alatt tettünk meg.

Fotó: út Luxor és Asszuán közt /Mihály Gábor/

Asszuánba megérkezve nagy katonai jelenlétre lettünk figyelmesek. Páncélozott harcijárművek és golyóálló mellényben felfegyverzett katonák őrizték a gátat. A gát ugyanis hatalmas kincs Egyiptomnak, mivel nem csak hogy rengeteg energiát termel, de számos további előnnyel is jár a megléte. A folyón megszűntek az áradások, könnyebb lett a hajózhatósága, valamint a földművelésben is nagyon fontos szerepe van, mivel rendszeres öntözési lehetőséget és vetési területeket kínál.

A városba megérkezve az északi, kisebbik gáton haladtunk át, ahol egy katonai ellenőrzőponton megvizsgálták a csomagtartót tartalmát is. Dél tájékán érkeztünk meg ide, így volt három óránk a szállodai becsekkolás előtt. Ezért Asszuán egyik fő látványossága felé vettük az irányt, ami egy szigeten található. Ez Philae temploma volt.

Fotó: Philae templom /Mihály Gábor/

A parkoló szinte a gát mellett található, így nem kellett sokat mennünk. Itt ismét átvizsgálták az autónkat, de most egy alvázvizsgáló tükörrel az autó alját nézték át. Ezután leparkolva megvettük a belépőket, majd elindultunk a kikötőbe, amely zsúfoltan volt hajókkal.
A szigetre való átjutáshoz szükségünk volt egy csónakosra és egy csónakra is, de ezekből itt egyáltalán nem volt hiány. Egy csoporttal be is szálltunk az egyikbe, bízva így olcsóbb lesz a jegy, de végül 120 fontot fizettünk, csak az oda útra. Ez nem a legjobb ár volt, de visszafele spóroltunk egy húszast.

Fotó: csónak a Níluson /Mihály Gábor/

A sziget már a Nílusról is nagyon látványos volt, de bejárva még izgalmasabb a komplexum. Az ókori Egyiptom legnagyobb Ízisz szentélye ez, ami eredetileg egy másik szigeten volt. A gát építése után viszont ide költöztettek át.

Fotó: Philae temploma /Mihály Gábor/

🔺Philae temploma

A Nílus egyik apró szigetén álló ókori templomegyüttes, Egyiptom és Alsó-Núbia határán található. A szigeten fekszik az ókori Egyiptom egyik legnagyobb Ízisz-szentélye, azaz a Philae temploma.

Belépő: felnőtt 200 EGP – 2.700 forint,
diák 100 EGP – 1.350 forint

Csónak árak:
oda-vissza egy csónak személytől függetlenül kb. 200 EGP – 2.700 forint (az ár alkudozás kérdése)

A szigetről visszafele már csak 100 fontért utaztunk, ráadásul csak mi és a csónakos voltunk a fedélzeten. Ezért is írtam, hogy körülbelül 200-ból megfordulhatunk oda-vissza. Persze ez csak azon múlik, hogyan tudunk alkudozni.

Ezután Asszuán belvárosával ismerkedtünk meg alaposabban, főleg hogy nehezen találtuk meg a szálloda parkolóját. A hotelünk egy szigeten volt, így egy parkoló címét adták meg nekünk, ahol autónkat hátrahagyva egy kisebb hajóval tudtunk a szállodához menni. Ez az ötcsillagos Pyramisa Island Hotel, ami a Níluson lévő 30 hektáros szigeten épült fel.

Fotó: Asszuán /Mihály Gábor/

A parkoló egyébként a városi bíróság előtti forgalmas téren volt, ahol mentünk egy pár kört mire megtaláltuk. Közben a bíróság előtt szolgálatban lévő gépfegyveres katonáktól is segítséget kértünk, amit persze ők nem tudtak.

A segítség kérés sem ment egyszerűen, mivel itt a forgalmas úton leállva, a kordon mögött álló katonáknak még a címet se tudtam megmutatni a telefonomon. Ekkor mondom magamban kiszállok az autóból, mire az egyik egyből rám szólt erélyesen kétszer is, hogy maradjak bent az autóban. Valószínű fenyegetésnek vette volna, ha közeledek, így mi az autóban ülve, ők meg a kordon mögött állva társalogtunk. Segítőkészen próbáltak volna segíteni, azonban sajnos nem tudták, hogy merre van. Végül kiderült, hogy a tér túlsó oldalán van, közvetlen a folyó mellett a mi keresett aprócska parkolónk.

Innen a cuccainkat kipakolva csónakra szálltunk és ismét a Níluson szeltük a hullámokat. A folyóról nagy tetszett Asszuán, ráadásul több vitorlást(Felukka) is láttunk útközben, amik itt nagyon népszerűek a Níluson. Az út mindössze 10 perc volt és a szállodát megpillantva nagyon tetszetős volt a sziget.

Fotó: Egyiptomi zászló a csónakon /Mihály Gábor/

A környezet nagyon hangulatos volt és a recepció is csak úgy csillogott a tisztaságtól. Hatalmas hotel, közel ötszáz szobával, két medencével, teniszpályával és számos további elfoglaltsággal. Viszont már nagyon ráférne egy alapos felújítás! Sajnos a szobánkkal nem voltunk megelégedve, mivel koszos és szemetes volt, amit egy öt csillagos hoteltől egyáltalán nem várnánk el. Életünkben először szóltunk ilyenért egy utazás alatt, de ilyen szinten (5 csillag) és ennyi pénzért nem hagyhattuk szó nélkül.

Fotó: Pyramisa Island Hotel /Mihály Gábor/

Miután jól kipanaszkodtunk magunkat, kipakoltunk és mentünk is a medencéhez. Később pedig vacsora előtt még naplementében körbe is sétáltuk az aprócska szigetet.

Fotó: Asszuán és a Nílus a hotelszobánk teraszáról /Mihály Gábor/

Videók:

1. rész

2. rész

3. rész

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!