Egyiptom
Egyiptomi kalandok, a Királyok völgye / 6. nap

Kétségkívül, hogy Egyiptomi utunk  legérdekesebb és egyben a legjobban várt helyszínére érkeztünk el a hatodik napon. Luxor városával szemközt, a Nílus túlpartján lévő magas sziklák közt megbújó Királyok völgyét jártuk be, ahol öt sírkamrát, többek között a híres Tutanhamon sírját is meglátogattuk. Bátran kijelenthetem, hogy a kalandunk legemlékezetesebb pillanatai voltak ezek!

Fotó: Hatsepszut temploma /Mihály Gábor/

Második luxori reggelünkön, a Nílus túlpartján lévő látnivalókhoz igyekeztünk, mivel van bőven nézni való az egykori fővárosban, Thébában. Reggelinkkel végezve gyorsan autóba is pattantunk és a városi déli részén lévő hídon jutottunk át a Nílus nyugati oldalára. Csupán mindössze háromnegyed óra kocsikázás után meg is pillantottuk első állomásunkat, a Memnón kolosszusokat.

Fotó: Memnón kolosszusok /Mihály Gábor/

🔺Memnón kolosszusok

III. Amenhotep fáraó tiszteletére épült két hatalmas ülőszobor 3400 éves. A kolosszusok eredetileg a fáraó halotti templomának bejáratánál voltak, amely az ókori Egyiptom legnagyobb temploma volt. A folyó miatti áradások viszont nagy károkat okoztak benne, ezért végül átkerültek a mostani helyükre, amely a thébai nekropolisz bejárata.

A kolosszusok után Hatsepszut fáraó halotti templomához látogattunk el, ami mindössze csak néhány percre van innen. Azt tudnotok kell, hogy ezen a környéken rengeteg a látnivaló, így akár merre is megyünk, mindenhol ókori emlékekbe fogunk botlani.

Fotó: Hatsepszut fáraó temploma /Mihály Gábor/

A templomhoz érkezve egyből megvettük a belépőket, amik 16o fontba kerültek darabjaként.  Innen a pénztártól választhatunk, hogy gyalog vagy elektromos kisbuszokkal, úgynevezett taftaf járművekkel közelítjük meg a templomot. Mi végül az utóbbit választottuk, ami személyenként még további 10 fontba kerültek. A templom nagyon impozáns látványt nyújtott távolról, ahogy beépült a magas sziklafalba, de közelről bejárva is nagyon tetszett nekünk. Izgalmas látnivaló volt, amit érdemes útba ejteni, ha a környéken jártok.

🔺Hatsepszut halotti temploma

Hatsepszut fáraó(nő) halotti templomát a Királyok völgye közelében találjuk meg a Nílus nyugati partján. A magas sziklafal tövében felépült templom Amon Rének, a napistennek szentelték és körülbelül 3.500 éves.

Belépő: felnőtt 160 EGP – 2.200 forint, diák 80 EGP – 1.100 forint

A templomot elhagyva következett a nap csúcspontja, a közelben lévő Királyok völgye. Ide érkezve már nagyon tele volt a parkoló autókkal és buszokkal, így a jegyekért egy egész órát álltunk sorban. Nem gondoltuk volna, hogy ennyien lesznek, de utólag belegondolva, így is megérte a sok várakozást. Az alapjegyen kívül mi még vásároltunk két további sírkamrába is belépőket, így összesen öt kamrába tudtunk lemenni. Próbáltunk minél többet látni és megtudni erről a helyről is.

Fotó: Királyok völgye /Mihály Gábor/

🔺Királyok-völgye

Egyiptom egyik leglátványosabb helyszíne, a Királyok-völgye, ahol 500 éven át temetkeztek a fáraók.
Korábban a piramisok sajnos nem bizonyultak biztonságos helyszínek, temetkezés céljából, mivel egytől-egyig az összeset kifosztották a sírrablók. A fővárost Memphis-t az évszázadok után, a több száz kilométerrel délebbre levő Théba váltotta fel. Itt azonban már nem piramisokba, hanem egy rejtett völgybe temetkeztek tovább a fáraók, ami a Királyok völgye. Itt több mint hatvan sírkamrát fedeztek fel már a régészek, de a mai napig vannak még ásatások és feltáratlan sírok is. A Királyok-völgye mellett a környéken található még a Kiralynők- és a Majmok-völgye is.

Látogatható sírkamrák:

• Merenptah
• Siptah
• I. Szeti
• II. Szeti (extra belépő)
• V. – VI. Ramszesz (extra belépő)
•Tuthamkamon (extra belépő)

Belépő a királyok völgyébe:
(a jegy három sírkamra bejárását tartalmazza)
felnőtt 260 EGP – 3.500 forint
diák 130 EGP – 1.750 forint

Extra jegyek:

• Tutanhamon sírkamrája – felnőtt 300 EGP – 4.200 forint, diák 150 EGP – 2.100 forint

• V. – VI. Ramszesz sírkamrája – felnőtt 100 EGP – 1.400 forint, diák 50 EGP – 700 forint

• I. Szeti sírkamrája – felnőtt és diák 1.000 EGP – 14.000 forint

Először IV. Ramszesz sírkamrája következett, ahol nagyon elcsodálkoztunk befelé menet. Sokkal diszesebbek voltak, mint a korábban látott piramisok belsejei, valamint szerintem érdekesebbek is a hieroglifákat elnézve. Az út nem volt olyan hosszú és szűk, mint a piramisokban, így olyan forróság sem volt bent, mint az előző napok temetkezési helyein.

Fotó: hieroglifák a Királyok völgyében /Mihály Gábor/

🔺IV. Ramszesz – KV 2

IV. Ramszesz az ókori egyiptomi XX. dinasztia harmadik fáraója 1156-tól egészen haláláig. Uralkodása alatt folytatódott Ámon főpapja hatalmának növekedése és sajnos az egyiptomi birodalom fényének hanyatlása is.

Fotó: IV. Ramszesz sírkamrája /Mihály Gábor/

Ezután egy extra díjú sírkamra következett, amely V. és VI. Ramszesz sírhelye volt, majd két további fáraó, végül utolsónak Tutanhamon-t hagytuk.

🔺V. – VI. Ramszesz sírkamrája – KV 9

V. Ramszesz az ókori egyiptomi XX. dinasztia negyedik fáraója i. e. 1150-től haláláig. Édesapját követte a trónon, fiatalon lett fáraó, de alig négy évnyi uralkodás után meghalt, valószínűleg himlőben.

VI. Ramszesz az ókori egyiptomi XX. dinasztia ötödik fáraója i. e. 1145-től haláláig. Sírja, a Királyok völgyében nincs messze Tutanhamon sírjától (KV62).

Fotó: V. – VI. Ramszesz sírkamrája /Mihály Gábor/

🔺III. Ramszesz sírkamrája – KV 11

III. Ramszesz az ókori egyiptomi XX. dinasztia második fáraója i. e. 1188-tól haláláig. Az Újbirodalom utolsó nagy hatalmú uralkodója.
A görögök Rampszinitusz néven ismerték, ami egyik megnevezéséből, a Ramesszu-pa-netjerből („Ramszesz, az isten”) ered.

Fotó: III. Ramszesz sírkamrája /Mihály Gábor/

🔺Tausert és Setnakht sírkamrája – KV 14

Tauszert az ókori egyiptomi XIX. dinasztia nyolcadik, utolsó fáraója i. e. 1193-tól haláláig.
II. Széthi özvegy feleségeként eleinte régensként uralkodott mostohafia, a törékeny egészségű Sziptah helyett, majd fáraóvá nyilvánította magát és társuralkodóként kormányoztak. Sziptah halála után is igyekezett megtartani a hatalmat, de nem járt sikerrel.

Széthnaht az ókori egyiptomi XX. dinasztia első fáraója i. e. 1190-től haláláig.
Az Újbirodalom utolsó nagy fáraójának, III. Ramszesznek az édesapja.

Fotó: Tausert és Setnakht sírkamrája /Mihály Gábor/

🔺Tutanhamon sírkamrája – KV 62

Tutanhamon (i. e. 1342 körül – i. e. 1324) az ókori Egyiptom XVIII. dinasztiájának egyik utolsó fáraója, egyes feltételezések szerint Ehnaton fia.
Tutanhamon nagyon fiatalon került trónra, ezért helyette más nagy hatalmú személyek, mint pl.: Ay és Horemheb irányították az országot. Uralma alatt kezdődött Egyiptom Amarna-reform utáni restaurációja.

Ő az egyetlen egyiptomi fáraó, akinek nem sikerült kifosztani a sírrablóknak a sírkamráját, így a régészek eredeti formájában találtak rá a múmiára és az őt körülvevő kincsekre!

Fotó: irány Tutanhamon sírkamrája /Mihály Gábor/
Fotó: Tutanhamon sírkamrája /Mihály Gábor/
Fotó: Tutanhamon múmiája /Mihály Gábor/

Tutanhamon sírját és a Királyok völgyét elhagyva teljesen meg voltam döbbenve, hogy mennyire szép és érdekes helyre sikerült eljutunk. Úgy voltam vele, hogy pont ezekért a helyekért utaztunk ilyen messze és hogy már most megérte eljönni Egyiptomba, pedig még hátra volt négy nap a kalandból.

Luxorba visszatérve pihentünk délután egyet a medence partján és este felkészültünk a holnapi napra, mivel következett ASSZUÁN!

Fotó: kilátás a a Királyok völgye szikláira a hotel szobánkból /Mihály Gábor/

Videók:

1. rész

2. rész

3. rész

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!