Egyiptom
Egyiptomi kalandok, a Gízai piramisok és Kairó / 2. nap

A Gízai piramisok és a Szfinx mind elképesztő látvány nyújtanak, amit vétek lenne kihagyni egy egyiptomi körút során. Ezért mi sem hagytuk ki őket, ráadásul teve háton jártuk be a környéket. Ezután következett Kairó belvárosa és a méltán híres Egyiptom Múzeum is, amit egy jó grill vacsival fejeztünk be!

Fotó: felakartam emelni, de nem sikerült… 🙂 /Mihály Gábor/

A nagy alvás után elérkeztünk az első reggelünkhöz Egyiptomban. Az első dolog, ahogy kinyílt a szemünk az ablakhoz való rohanás volt, mivel éjszaka érkezve a sötétben semmit sem láttunk a kilátásból. Az tudtuk, hogy valahol ott vannak a piramisok a sötétben, de sajnos nem lehetett látni őket. A Turquoise Pyramids view Hotel-ra azonban pont ezért esett a választás, és ráadásul direkt ilyen szobát is választottunk, ami a piramisokra néz.

Fotó: kilátás a szobából /Mihály Gábor/

Amikor elhúztuk a sötétítő függönyöket, egyszerűen tátva maradt a szánk. Óriási élmény volt meglátni életünkben először a piramisokat, ráadásul hatalmasak voltak, ez az ami elsőre eszembe jutott róluk. Egyáltalán nem gondoltuk, hogy ekkorák és hogy ilyen közel vannak hozzánk. Pár percig csak bámultuk őket, majd gyorsan összekészültünk és mentünk is a szálloda tetőteraszára, ahol következett a reggeli. Bevallom ennél szebb kilátást még soha sem láttam reggeli közben, így nagyon jól esett a lakoma.

Fotó: itt reggeliztünk /Mihály Gábor/

Reggeli után viszont el is indultunk a napi programjainkra, aminek első állomása a Gízai piramis mező volt. A hotelből kilépve, mindössze pár percet kellett gyalogolni és már a jegypénztárnál is voltunk. Útközben viszont nagyon sokan akartak nekünk jegyet eladni, valamint busszal a piramisok lábához vinni, vagy lovaskocsival szállítani. Mindenki azzal próbálkozott, hogy nagyon messze vannak a piramisok, ami persze egyáltalán nem volt igaz és hogy sokat kell várni a pénztárnál, ami úgyszintén hamis volt.

Egy ellenőrző kapun átsétálva végül elérkeztünk jegypénztárhoz. Itt több fajta jegy is létezett, amiből mi az alapjegyen kívül, még a Khufu piramis belsejébe szóló belépőt választottuk ki.

Fotó: Khufu piramis /Mihály Gábor/

Belépők (2023):

• Gízai piramis mező (alapjegy): felnőtt 240 EGP, diák 120 EGP

• Khufu piramis belseje: felnőtt 440 EGP, diák 210 EGP

• Khafré piramis belseje: felnőtt 100 EGP, diák 50 EGP

• Menkauré piramis belseje: Jelenleg ZÁRVA

• Mers Ankh Tomb: felnőtt 50 EGP, diák 25 EGP

A területre besétálva nagyon sokan lettünk hirtelen. Rengeteg volt a turista és emellett a helyi emberek ismét kínálták a portékájukat és programjaikat, mint például a tevegelés és a lovaglás. Mi tudtuk, hogy mindenképp akarunk majd egyet tevegelni, mivel még sohasem próbáltuk ki. Azt viszont nem, hogy ki lenne erre a legmegfelelőbb ember. Az első piramishoz elérve nagyon csodálkoztunk, hogy milyen magas maga az építmény és azok a kövek is, amikből össze épül ez a csoda. Nagyon tetszett nekünk a látvány és teljesen le voltunk nyűgözve tőle. Majd jött az első ember, aki a tevegelést akarta ránk tukmálni, 60 amerikai dollárért cserébe. Ez egy 1 órás út lett volna, ami természetesen fejenként került volna ennyibe, ami rengeteg pénz. Mondtuk egyből is, hogy ez nagyon sok és először a piramisokat akarjuk megnézni alaposabban, illetve a Khufu piramis belsejére vagyunk kíváncsiak. Erre a fickó se szó, se beszéd, már vitt is minket a piramis bejáratához. Ráadásul úgy, hogy az embereket félretolva, mi legyünk az elsők, akik bemennek és utána jöhet majd neki a biznisz. Persze nem vagyunk buták és utána is olvastam, így tudtuk, hogy ennyit biztosan nem fogunk kifizetni, de majd megegyezünk vele, ha kijöttünk.

Fotó: piramis közelről /Mihály Gábor/

🔺Khufu(Kheopsz) piramis

Gízai nagy piramisként is hívják, ami egyébként az ókori világ hét csodájának egyike! Évezredekig a világ legmagasabb építménye volt az eredeti 147 méteres magasságával.

Kora: kb. 4600 év
Magassága: 138 méter (147 méter az eredeti magassága)
Területe: 232m x 232m

Fotó: Khufu piramis /Mihály Gábor/

A piramis belsejébe vezető út roppant izgalmas volt, mivel oly rég vágytunk már ilyen élményekre. Igazi Indiana Jones-nak éreztük magunkat, ahogy egyre csak hatoltunk befelé az ókori építményben. Ami igazán érdekes volt, hogy a belsejében nem hideg, hanem pokoli hőség uralkodott, így amire kiértünk a pólóm eléggé vizes lett. A belsejében nagyon szűk helyeken kellett elég sokat menni, mire elértünk a legbelső terembe. Itt díszítés nem volt, viszont így is nagyon tetszett nekünk, hogy egy piramis belsejébe találtuk magunkat.

Fotó: Khufu piramis belseje /Mihály Gábor/

Kiérve természetesen a fickó egyből kiszúrt minket, úgyhogy indulhatott az alkudozás. Itt próbálkozott mindennel, amit eltudtok képzelni, de mi kitartóak voltunk és a fejenkénti 60 dollárból, végül hármunknak 40 dollár lett az egy órás tevegelés a sivatagban.

A barátkozás a tévékkel nagyon jól indult, majd a felálláson kívül igazán, akár egy lovon is lehettünk volna. Nem éreztem nagyon különbséget köztük, mivel azt már korábban próbáltam. Az útvonal az első piramistól indult és egészen a hátsó piramisig, majd tovább be a sivatagba, ahonnan páratlan a kilátás a piramisokra. Itt csináltunk pár vicces fotót is, majd elindultunk a Szfinx irányába.

Fotó: felszállásra készen állok /Sajtos Anita/
Fotó: tevék a piramisok közt /Mihály Gábor/
Fotó: úton a sivatag felé /Mihály Gábor/
Fotó: a tevéink és az egyik legszebb látvány Egyiptomban /Mihály Gábor/

🔺 Khafré(Kheprén) piramis

A Khafré(Hafré) piramis a második gízai piramis, amely látszólag a legmagasabbnak tűnik. Ez azonban alacsonyabb pár méterrel az első Khufu piramisnál.

Kora: kb. 4600 év
Magassága: 136 méter (144 méter volt az eredeti magassága)
Területe: 215m x 215m

Fotó: Khafré piramis /Mihály Gábor/

🔺 Menkauré(Münkerinosz) piramis

Egyike a gízai piramisoknak, a három piramis közül ez a legkisebb és egyben a leghátsó is.

Kora: kb. 4600-4500 év
Magassága: 66 méter (144 méter volt az eredeti magassága)
Területe: 108m x 108m

Fotó: Menkauré piramis /Mihály Gábor/

🔺Nagy Szfinx

A gízai nagy szfinx a Föld egyik legnagyobb és egyben az egyik legrégebbi szobra, amely egy oroszlántestű és emberfejű lényt ábrázol. A három piramis mellett úgyszintén népszerű látnivaló.

Kora: kb. 4600-4600 év
Mérete: 20m x 19m x 73m
Magassága: 20m

Fotó: Szfinx /Mihály Gábor/

A Szfinxet úgyszintén nagyszerű élmény volt megcsodálni és itt még egy fejkendőt is vettem magamnak, amit még otthon elterveztem, hogy fogok venni. Az ára 400 egyiptomi fontról indult és végül 100 fontban egyeztünk meg, amivel szerintem így mindketten jól jártunk. A fekete-fehér mintás kendő utólag alaposabban is megnézve, nagyon jó minőségű volt, úgyhogy mindenképp megérte megvenni.

Fotó: az új fejkendőmben /Mihály Gábor/

A Szfinxet és a kijáratot elhagyva elindultunk vissza a hotelunkba és a délutáni programunk maga Kairó belvárosa és az Egyiptomi Múzeum volt. A visszaúton azonban történt egy kis malőr, ugyanis nem ott mentünk ki a piramis mező fallal körbezárt területéről, ahol bejöttünk, így jóval messzebb voltunk a hoteltől, mint azt gondoltuk volna. Amikor erre viszont rájöttünk, már sajnos nem mehettünk vissza a kijáraton, sem a mellette lévő bejáraton sem, mivel csak egyszer lehetett használni a jegyeket. Így megpróbálkoztunk a gyaloglással, de nem volt nagyon biztonságos a környék. Végül egy segítőkész emberrel mentünk vissza a hotelhoz, legalábbis mi azt hittük. Később ugyanis rájöttünk, hogy ez egy taxis volt, de akkor még fel se tűnt nekünk, mert akkor megbeszéltük volna előre az árat. Így történt meg az első lehúzásunk, amire a jövőben nagyon figyeltünk már, de a tanulópénzt ugye meg kell fizetni, legalábbis azt mondják.

A hotelba visszatérve jött egy kis frissítő és ezután nem a saját autónkkal (a hatalmas forgalom miatt), hanem Überrel mentünk be Kairó központjába. Ez jóval olcsóbb volt, mint a korábbi taxis, ráadásul fix árban volt az utazásunk. Útközben nézelődtünk jobbra-balra, így ismerkedtünk egy kicsit a várossal. Most ugye nem én vezettem, így volt idő a városnézésre is. Itt a központban megnéztük az Egyiptomi múzeumot, ami nagyon érdekes volt és fontos felkeresni, ha a városban jártok.

Fotó: Salah al-Din mecset /Mihály Gábor/

🔺The Egyptian Museum (Egyiptom Múzeum)

Kairóiban egy városnézés során kötelező felkeresni az Egyiptom Múzeumot is, amelyben az ország számos helyéről gyűjtötték össze az emléktárgyakat. Az ókori maradványok két szinten hatalmas területen vannak bezsúfolva, így garantáltan eltölthetünk itt pár órát. Hamarosan azonban megnyitja kapuit a Grand Egyiptom Museum is, ami a piramisok mellett lévő modern épületbe nyílik majd meg. A régivel párhuzamosan működve még jobban rendszerezve tekinthetjük majd meg ezeket a csodálatos tárgyakat, szobrokat és múmiákat.

The Egypt Museum (régi) címe: Wasim Hasan, El-Tharir Square

Grand Egyiptom Museum (új) címe: Kafe Nassar, Al Haram (2023 tavasza)

Nyitvatartás: 9.00-17.00
(utolsó jegy kiadás 16.15)

Belépő (2023): felnőtt 200 EGP – 3.000 forint, diák 100 EGP – 1.500 forint

Fotó: Egyiptom Múzeum /Mihály Gábor/

A múzeum után még sétálgattunk a Tharir Square környékén és a Kasr Al Nile utcán, ahol mondhatom, hogy sötétedés után is rengetegen voltak. Persze a mediterrán és arab országokban ilyenkor indul be igazán az élet. Megvettük az Etisalat telefonos boltban a SIM kártyáinkat is, így már internetünk is volt ezek után. Haza fele az Über sofőrrel beszélgetve még azt is megtudtuk, mi az a sok félig lebontott épület a Ring Road mellett, Gízában. Mi mindenre gondoltunk, de arra egyáltalán nem, hogy az épülő autópálya híd miatt bontogatták le az épületeket. Megdöbbentő látvány volt, hogy az épületek belső fala lett a házak külső fala. Remélem érthetően írtam, mert körülbelül úgy kell elképzelni, mintha egy panelház felét lebontanák és az épület oldal fala az előző lakások színes falai. Zöld, kék, sárga rózsaszín színben pompáztak…. Szörnyű!

Fotó: kicsit homályos, de azért látszanak a szobák színei /Mihály Gábor/

A hotelba visszatérve bedobtunk még egy jó vacsit, ahol én is beálltam a konyhába, majd jött egy újabb nagy alvás a következő nap előtt!

Fotó: vacsora a hotelban /Mihály Gábor/

Videók:

1. rész

2. rész

3. rész

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!