Egyiptom
Egyiptomi kalandok, az utazás megszervezés (utazás, vízum, oltás, autóbérlés…)  /  0. nap

Egyiptom egy csodálatos ország, ahol az ember felfedezheti az ókori világ tucatnyi  történelmi emlékét. A piramisok földjét azonban nem csak a több ezer éves látnivalókért érdemes felkeresni, mivel az ország telis-tele van számos természeti látnivalóval is. Az Egyiptomot átszelő Nílus, a folyó menti pálmafaligetek, a Vörös-tenger elképesztő élővilága és korallzátonyai, valamint a több száz kilométeren elnyúló homok- és kősivatagok, illetve sziklaformációk ugyancsak az érdekes látnivalók közé tartoznak.

Fotó: a piramisok földjén /Mihály Gábor/

Egyiptom mindig is nagyon érdekelt minket a történelme miatt, ezért abszolút bakancslistás helyszínek számított nekünk. Természetesen, így már évek óta nagyon vártuk az ország meglátogatását és felfedezését.

A utazás megszervezése nem számított túl bonyolultnak, de azért volt egy-két dolog, amit előtte mindenképp el kellett intéznünk, mielőtt útra keltünk volna.

Fotó: csónakkal a Níluson /Mihály Gábor/

Egyiptom felfedezésére 10 napot szántunk, ami alatt a lehető legtöbb látnivalót fel akartunk keresni, egészen Kairótól kezdve az ország déli határáig, Szudánig.

Az első feladat a repülőjegyek megvétele volt, amit már hónapokkal az utazás előtt megvásároltunk, így sokat tudtunk vele spórolni. Ezt általában mindig így szoktuk csinálni, úgyhogy nem volt újdonság. A repjegyet a lengyel LOT légitársaságnál foglaltuk le, amivel varsói átszállással repültünk az egyiptomi fővárosba.

Fotó: LOT lengyel légitársaság egyik gépe /Wikimedia Commons/

A repülőjegyek és a dátum kipipálása így már kész volt, jöhetett a következő feladat, a szállások kiválasztása. Mindenképp próbáltunk olyan helyeket keresni, ahol félpanziós, vagy legalább reggelis ellátás van. Magánszállásokat, panziókat egyből kilőttük és a hotelek csillagjai sem voltak elhanyagolhatóak, mivel mégis csak Afrikáról volt szó. Az elhelyezkedés mellett a tisztaság volt a legmérvadóbb feltétel. Végül sikeresen ezeket a helyeket választottuk ki: Kairóban a gízai piramisok mellett találtunk egy hotelt, ami már pontosabban Gízában volt. Ezután következett Luxor, ahol a központban, a Nílus partján voltunk három éjszakát. Asszuánba pedig úgyszintén központi helyen, a Níluson egy szigeten töltöttünk el két éjszakát. Utoljára pedig ismét Gízában szálltunk meg, de erre már egy másik szállás kerestünk, mint ami a legelső volt.

Fotó: Aracan Eatabe Luxor Hotel /Mihály Gábor/

Az országba való közlekedéshez volt egy nagyon fontos feladatunk, méghozzá az autóbérlés és a nemzetközi jogosítvány kiváltása, mivel csak így vezethetünk Egyiptomban. Az autóbérlést rövid keresgélés után végül az Europcar-nál oldottuk meg. Ezenkívül viszont további számos nagy autóbérlő cég is megtalálható Kairóban, ha esteleg náluk nem találnánk kedvező feltételekkel autót. Mi korlátlan kilométer használatú autót kerestünk, mivel tudtuk hogy hosszú út vár majd ránk, így nem szerettünk volna további kiadásokkal számolni. A választott autónk, így végül egy vadonatúj Nissan Sunny lett, amivel közel 3.000 kilométert tettünk meg a tíz nap alatt az országba. Ez idő alatt tökéletesen megvoltunk elégedve vele, mind a sebességével, gyorsaságával és méretével is. A Nissan egy 1.5-ös benzines, automata váltós autó volt, amivel átszeltük Egyiptomot először északról-délre, majd visszafele is.

Fotó: bérelt autónk /Mihály Gábor/

Most pedig kanyarodjunk vissza a nemzetközi jogosítványhoz, amit az utazás előtt Magyarországon a kormányablakban váltottuk ki 2.300 forintért cserébe. Ezt a helyszínen egyből meg is csinálták nekünk, csupán csak két fénykép és az okmányok kellettek hozzá. A nemzetközi jogosítványból azonban két féle is létezik, így figyeljünk melyiket váltjuk ki, de ezt ott úgyis tudják, mert tőlünk is megkérdezték, hogy melyik országba utazunk. Egyiptom az 1949-es genfi egyezményt fogadta el, így ide ezt kell kiváltani, míg a másik a jogosítvány az 1968-as bécsi egyezmény alapján állítják ki.

Fotó: Nemzetközi jogosítvány

Egyiptomba való belépéshez ezenkívül vízumra is szükség van, de ezt ráérünk az érkezésünkkor is kiváltani a reptéren, ami 25 amerikai dollárba került. Ha szeretnénk online is megigényelhetjük a vízumot, de ez egyáltalán nem szükséges, ráérünk a helyszínen is.

• Tipp: Fontos, hogy pontos összeget vigyünk magunkkal, mert nem szeretnek visszaadni és szerintem nem is tudnak! Kereken 25 amerikai dollár a turista vízum ára, amit a reptéren a bankoknál vehetünk meg!
Fotó: Egyiptomi vízum /Mihály Gábor/

Az utazás előtt továbbá fontos még egy-két oltás beszerzése is. Egyiptomba azt tudni kell, hogy nincs előírt kötelező oltás, viszont például ahogy mi is utaztunk elkerülhetetlennek és biztonságosabbnak tartottuk ezek beszerzését. Ha te Hurghadán vagy valamelyik tengerparti hotelban töltöd el a nyaralásod, all-inclusive ellátással, ez esetben nem tartom annyira fontosnak a beadatásukat, persze ártani nem fogsz vele. Mi azonban nagyon sok helyen fordultunk meg, sok helyivel találkoztunk, illetve nem csak a hotelban étkeztünk. A Hepatitis A és B, illetve a Hastífusz elleni védőoltás beszerzése volt így a következő feladatunk, amiket több alkalommal adattuk be. A Hepatitis három alkalommal való beadása életünk végig nyújt védelmet, míg a tífusz egyszeri oltással három évig érvényes.

Fotó: Hepatitis elleni oltóanyag /Wikimedia Commons/

A tájékozódáshoz helyi SIM kártyákat vettünk, amivel az internetet bárhol tudtuk használni, persze ahol volt lefedettség. Az egyiptomi SIM kártyákat használva, így a Google Maps térképpel könnyen tájékozodtunk az útunk során, bármerre is jártunk. A sok szolgáltató közül, mi az Etisalat céget választottuk ki, ahol a 21 Gb-os kártya, ha jól emlékszem körülbelül 4000-5000 forint volt.

• Tipp: Érdemes több szolgáltatónál is megnézni, mert cégen belül is változhatnak az árak. Reptéren, esetleg ha a városban veszed meg őket. Körülbelül így mozognak az árak: 7GB – 200 font, 12GB – 300 font, 25GB – 450 font.
  • Tipp: Érdemes letölteni a Google Maps alkalmazáson belül azokat a térkép részleteket, ahol közlekedni fogunk, így internet és térerő hiányában, offline módon is tudjuk használni a térképet.
Fotó: Etisalat SIM kártyák /Mihály Gábor/

További fontos információk az úttal és a szervezéssel kapcsolatban:

• Vigyünk magunkkal elegendő valutát (euró vagy dollár), mivel a forintot Egyiptomba nem váltják át egyiptomi fontra!
  • Vigyünk magunkkal elegendő aprópénzt (egy dollár) is, legalábbis legyen nálunk, mivel mindenhol mindenki elvárja az úgynevezett baksist, azaz a borravalót
  • Amennyiben gyerekkel utazunk igényeljük meg az úgynevezett ISIC (International Student Idetity Card) diákigazolványt, amellyel féláron látogathatják a gyerekek a múzeumokat és egyéb látnivalókat. Nem garantált, hogy minden esetben kérni fogják, de nem árt ha nálunk van!
  • Engedély nélkül NE fotózzunk helyi embereket és katonai, illetve rendőri ellenőrző pontokat, állomásokat, bázisokat!
  • A csapvizet semmiképp se fogyasszunk Egyiptomban, sőt fogmosáshoz sem ajánlott! Ezzel elkerülhetjük a nem várt betegségeket és fertőzéseket!
Fotó: II. Ramszesz temploma, Abu Szimbel /Mihály Gábor/

Hamarosan érkezik a következő rész!

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!