Ausztria
Schmittenstein hegyi túra 1.695m (Schlenken), Ausztria(Tennengau)

A Salzburgtól délre fekvő Tennengau vidéke számos kiváló hegycsúcsot és túra útvonalat kínál, amelyek közül az egyik a Schmittenstein(1.695m) szikláihoz vezető meredek ösvény. Ezt a túrát körútként, akár a Schlenken keresztjével is kombinálhatjuk, így a hegygerincen végig haladva páratlan kilátásban lehet majd részünk. A panoráma mellett ráadásul még garantáltan meg is dolgoztat majd minket a tizenegy kilométer hosszú táv és a közel nyolcszáz méter szintemelkedés.Fotó: Schmittenstein 1.695m /Mihály Gábor/

Túraútvonal és leírás

A két hegycsúcsot is érintő túránkat egy apró falucska, Krispl mellől kezdtük meg. A kiindulópont felé vezető úton már felfedezhettük a jellegzetes sziklaformációt, ami nem más, mint a Schmittenstein 1695 méteres csúcsa volt. Autónkat a Gasthaus Zillreith előtti ingyenes parkolóban hagytuk hátra és végre kezdetét vehette a közel öt órás hegyi túra.

Fotó: kiindulópont, Gasthaus Zillreith /Mihály Gábor/

Az út eleje bemelegítés gyanánt még aszfaltozott, majd a Halleiner Hütte-t elhagyva, jobbra letérve már az erdőben folytatódott tovább. Az útvonal a megszokott módon könnyen követhető volt, mivel minden útelágazásnál tábla jelezte a haladási irányt. Az első cél számunkra a Schlenken volt, így a következő elágazásnál balra felfelé vitt az út minket. Jobbra egyenesen direkt a Schmittenstein felé vezett volna az út, de nekünk a tervünk a meredekebb, panorámás hegygerincen való túrázás volt, ezért mi a másik útvonalat a visszaútra tartogattuk.

Fotó: Anita az út elején /Mihály Gábor/

A hegygerincre felkapaszkodás az erdőben, gyökerek között kezdődött meg, ami kissé mindig nehezíti a haladást, legalábbis nagy odafigyelést igényel. Később viszont fordult egyet az útirány és már a gerincen, meredeken felfelé haladva vettük irányba az első csúcsot. Háttérben már látszottak a Schmittenstein sziklái is, ez azonban még nagyon messzinek tűnt az első pár kilométer megtétele után.

Fotó: teles-tele mindenhol gyökerekkel /Mihály Gábor/
Fotó: háttérben már látszik a cél /Mihály Gábor/
Fotó: út a Schlenken felé a hegygerincen /Sajtos Anita/

A Schlenken(1.648m) keresztjét elérve egy apró fennsíkon, hegyi legelőn találtuk magunkat. Innen a szomszédos bajor csúcsok, a Hagen- és Tennengebirge magas sziklái, de akár a távoli Hochkönig körüli havas hegycsúcsok is könnyen kivehetőek voltak. A völgyben Hallein városát is alaposabban szemügyre vehettük, majd tovább indultunk a mai nap fő célja felé.

Fotó: Schlenken 1.648m /Mihály Gábor/

Ezerhatszáz méter felett már könnyen haladtunk, mivel emelkedés már nem nagyon volt és ráadásul a hegygerinc is teljesen kiszélesedett. Négy-öt kilométer megtétele után viszont visszasüllyedtünk 1500 méteres magaságba, ahonnan indulhatunk a csúcs felé.

Fotó: a Schlenken és Schmittenstein között /Mihály Gábor/

Útközben egy-két helyen azonban nagyon összeszűkült az ösvény és csupán csak pár, tíz centiméter széles sziklákon egyensúlyozva vezetett tovább az út. Jobbra és balra is mély szakadék tátongott, így komoly odafigyelést igényelt.

Fotó: út a szűk gerincen /Mihály Gábor/

A Schmittenstein csúcsa előtt még betértünk egy színes levelekkel borított erdőbe is, majd következett a túra legnehezebb része, ami több meredek kapaszkodóból tevődött össze. Néhol még kötelek is segítették a haladást.

Fotó: úton a csúcs felé /Sajtos Anita/
Fotó: meredek kapaszkodó a csúcs előtt /Mihály Gábor/

Az utolsó métereket megtéve boldogan láttuk meg a csúcson lévő keresztet és sikerrel könyveltük el ezt a túrát is. A Schmittenstein 1695 méteres csúcsán viszont csupán csak pár percet tudtunk maradni, mivel gyorsan jöttek a felhők és elkezdett minden nagyon ködösödni.

Fotó: két csúcs egy nap alatt /Sajtos Anita/
Fotó: ködös kilátás a csúcsról /Mihály Gábor/

A Schmittenstein után a meredek részen óvatosan lemásztunk és ahogy a blog alján lévő térképen is látható, egy másik útvonalon folytattuk az utunkat. A hegy oldalában végig vezető úton, néhol színes őszi erdőkben, néhol pedig kövekkel és sziklákkal díszített alpesi legelőn tettük meg a maradék 5-6 kilométert.

Fotó: visszavezető út a hegy oldalában /Mihály Gábor/
Fotó: káprázatos őszi színek /Mihály Gábor/

Itt fokozatosan, lassan ereszkedtünk vissza ezeregyszáz méterig. Útközben a Schlenkenalm után, még két hütte (Zillhütte, Trautenstattalm) is következett, ahol akár még ti is megtölthetitek a hasatokat. Innen azonban, már csak három kilométer volt a kezdőpontig, amely egyben a végpontja is volt ennek a nagyszerű alpesi hegyi túrának!

Fotó: Zillhütte /Mihály Gábor/
Fotó: utolsó kilométer /Mihály Gábor/

Túra adatai

Kiindulásipont: Gasthof Zillreith (1.118m)
⛰️Schlenken (1.648m)
⛰️Schmittenstein (1.695m)
Érkezési pont: Gasthof Zillreith (1.118m)
Szintemelkedés: 730m
Táv: 11 km
Idő: 4-5 óra

Fotó: A túra útvonala… /Bergfex Touren/

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!