Ausztria
Lidaunberg hegyi túra 1.237m, Ausztria(Salzburg)

A Salzburgtól nem messze lévő Lidaunberg egy könnyű hegycsúcs, azonban NEM télen! Ilyenkor ugyanis a csúcs közelében nem ritka a méteres hóvastagság sem, ami még jobban nehezíti a hegyre való feljutást. A csúcson a kilátás végül minden csepp verejtékért kárpótol és akkor még az útközben található medve barlangot nem is említettem.

Fotó: Lidaunberg Faistenauból /Mihály Gábor/

A Lidaunberg csúcsát az ausztriai Salzburg tartományban, 20-25 kilométer messze Salzburg városától találjuk. A hegyet Faistenau-ból vagy Hof bei Salzburg-ból is egyaránt elérhetjük. Én azonban az első települést választottam kiindulópontnak. A nyáron egy laza túrának ígérkező kirándulás, most télen viszont semmiképpen sem mondható könnyűnek, főleg hogy még a parkolóban is kupacban állt a hó.

Fotó: Templom Faistenau központjában /Mihály Gábor/

A havat nem nézve viszont az időjárás eléggé kegyes volt hozzám, így egy gyönyörű napsütéses idő fogadot engem Faistenauba érkezésemkor.
A település központjában találunk egy nagy parkolót, ami szombat délután és vasárnap egész nap ingyenes.

Fontos! Hétköznap viszont figyeljünk a parkolásra, mivel ez egy úgynevezett Kurzparkzone! Ausztriában ez egy megszokott rövididejű parkoló, ahol csak 90 vagy 180 percig parkolhatunk le autónkkal.

Fotó: fahíd a túra elején /Mihály Gábor/

A parkoló után, a templom mellett elhaladva már egyből észre is vettem a hegycsúcsot. Először mindjárt egy laza lejtővel, majd a kis fahídon áthaladva egy emelkedővel kezdtem meg a túrát. Ez csak amolyan bemelegítés volt, mert ezután pár száz métert aszfaltozott úton kellett megtenni, ahol kifújhattam a korábbi kis emelkedőt. Itt érdemes volt balra is nézegetni, ahol az én esetemben a havas tájat láttam, de nyáron a zöldellő legelők és erdők tárulnak elénk, illetve a távolban lévő magasabb hegycsúcsok!

Fotó: havas táj /Mihály Gábor/

Az aszfaltozott útról lekanyarodva másfél kilométert megtéve a parkolótól, következik az erdei szakasz. Ez eleinte egy széles út volt az erdőben, ami úgyszintén másfél kilométer hosszan tartott. Itt már folyamatosan emelkedve kellett haladni a sziklafalak mellett. A másik irányba, a fák ágai között viszont továbbra is érdemes nézegetni, mivel eszméletlen a táj, pedig még csak az ezer méteres magasságot érjük el. Nekem itt már a hóvastagság is kezdett megnőni, ezért néhol harminc centimétert süllyedve tudtam csak lépkedni!

Fotó: széles erdei út a sziklafal mellett /Mihály Gábor/

A túra harmadik kilométerét elérve kezdődik a legnehezebb rész. Az út visszafordult és erősen elkezdet emelkedni. A széles erdei utat felváltotta a keskeny erdei ösvény és a harminc  centiméteres havat is a duplája követte. Itt kimondottan lassan tudtam csak felfelé haladni, mivel figyelni kellett mindenegyes lépésre, ha nem akartam lecsúszni a hegyoldalban.

Fotó: út a hegyoldalban felfele /Mihály Gábor/

Ugyan volt néhány lábnyom, ami mentén lehetet lépkedni, de mégis az erős napsütés miatt a fagyott hó, már nem mindenhol volt fagyott! Ezért előfordult többször is hogy térdnél mélyebben, akár combig vagy közel derékig lehetett lesüllyedni a hegyoldalban.

Az utolsó pár száz méter volt a legnehezebb, mivel a meredek részen kacskaringózva sokszor előfordult, hogy négykézláb próbáltam feljebb menni, közben pedig egy métert haladtam fel és hármat pedig lefele.

Fotó: ez a barlang lakott!!! /Mihály Gábor/

Mielőtt a Lidaunberg-re felértem volna találtam egy medve barlangot is, amit érdemes közelebbről is megtekinteni. Bár már medvék nem lakják ezt a barlangot, mégsem üres teljesen. Kisebb rágcsálók, rovarok és akár deneveréket is találhatunk itt. Most azonban annyira kicsi volt a bejárata, a hó és fagy miatt, hogy csupán csak benézni tudtam rajta.

Fotó: a medve barlang bejárata /Mihály Gábor/

Innen már csak pár lépés, körülbelül ötven-száz méter volt a hegycsúcson lévő kereszt. A csúcsra felérve nagyon szép kilátás nyílt a Wiestal víztározóra, a Hintersee-re és a környező hegyekre is. Ezenkívül Faistenau is látszódott, ahonnan két órával korábban indultam el.

Fotó: kilátás a Lidaunberg-ről /Mihály Gàbor/
Fotó: végre sikerült, 1237 méter magasan /Mihály Gábor/

Érdemes elidőzni egy kicsit a csúcson, megnézni az információs térképet és feltöltődni energiával a lejtmenetre. Természetesen azon az útvonalon is visszamehetünk, ahol feljöttünk! Én azonban szokásomhoz híven, ha tehetem mindig másik útvonalat választok lejtmenetre, mint amin feljöttem. Szeretek új dolgokat látni, így egy teljesen más útvonalon más szemszögből is megismerhetem az adott hegyet, vagy vidéket! Ez jellemző rám az autós útvonalakon is!

Fotó: a lefele vezető út /Mihály Gábor/

Lefele a hegyről már sokkal gyorsabban tudtam haladni és a másik útvonalon egy rövid ösvény után, amit természetesen legalább fél méteres hó lepett el egy széles erdei út következett. A táj és az erdő gyönyörű volt és még egy aranyos kis erdei vadászházat is megtekinthettem mielőtt vissza értem volna Faistenau központjába.

Fotó: erdei vadászház /Mihály Gábor/

Túra adatai:

Kiindulópont: Faistenau (778m)
?Lidaunberg (1.237m)
Érkezési pont: Faistenau (778m)
Szintemelkedés: 530m
Táv (fel és le): 9km
Idő: 3-3,5 óra (télen)

Fotó: A túra útvonala… /Bergfex Touren/

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!