Horvátország
Rastoke-vízesés, Slunj + Karlovac / Horvát körút 5. nap

A Plitvicei-tavak előszobájaként és kistestvéreként is elhíresült Rastoke-vízesés, Slunj város határában kereshető fel. Az apró falucska a mesebeli vízeséseiről és a vízimalmairól ismert. Rastoke hangulata ezért elképesztően varázslatos, ráadásul még a turisták sem lepték el, így a falu bája még kellően élvezhető is. Érdemes tehát megállni, akár a Plitvicei-tavak irányába utazva, vagy a haza felé tartó úton!

A Plitvicei-tavak után, Karlovac felé vettük az irányt, viszont előtte még megálltunk ebben a gyönyörű szép kis faluban (Rastoke), amit még az oda fele tartó úton vettünk észre. Itt mesés vízesések, vízimalmok és meghitt, fából és kőből készült házak fogadtak minket, amelyek nagyon hangulatossá teszik ezt a kis falucskát.

Egyébként tavaly már láttunk egy hasonló különleges helyszínt, nem is olyan messze innen, Bosznia-Hercegovinában. Jajce város szomszédságában (Mlinčići vízimalmok) is nagyon varázslatosak voltak, a fából készült kis vízimalmok és a vízesések, de a horvát mása is teljesen lenyűgözött minket. Számomra mindkettő teljesen mesebeli volt, így hát nem is tudnék különbséget tenni köztük, hogy melyik tetszett esetleg jobban nekem.

Slunj(Szluin)

Slunj, azaz magyarul Szluin város története összeforr a magyar történelemmel is, mivel az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlásáig, hazánk része volt. Elsősorban a határvédelemben játszott fontos szerepet, amelyről a Slunjčica folyó túloldalán magasodó, romos erődítmény is tanúskodik. A XV. században épült Frangepán-vár tehát mindvégig stratégiai szerepet töltött be a törökök támadásai ellen. Később azonban, Napóleon francia császár megszállása idején a város rengeteget fejlődött és a gazdaság is beindult. Számos út, híd, malom és épület épült ez idő tájt Szluinban. Mára egy ötezer lakosú kis város, melynek egyik legkedveltebb része, a város határában lévő Rastoke. A falu vízeséseivel és malmaival egy feltörekvő turistalátványosságnak számít a Plitvicei-tavak felé haladó úton, amit érdemes lehet meglátogatni.

Rastoke-vízesés

A Plitvicei-tavak lefolyásából kialakult Korana és a Slunjčica folyók találkozásánál jött létre Rastoke, amely ahogy már korábban is említettem, Slunj városához tartozik. Az apró település bája lenyűgöző, ahol harmóniában van az ember a természettel. Ezt elsősorban a több száz éves vízimalmain keresztül csodálhatjuk meg. Közel két tucat fából készült malom tekinthető meg a hangulatos falucskában, amelynek java része már legalább száz, illetve kétszáz éves, de találunk ennél régebbit is. A sétánk alatt felkereshetjük továbbá a néprajzi múzeumot, illetve a közeli Frangepán várat is, amely mára már eléggé romos állapotban van.

A folyók vize a sportolás szerelmeseinek is kedvez, mivel kiválóan alkalmas evezésre, kajakozásra, horgászásra, nyáron pedig még fürdőzésre is. Ezenkívül a környéken jókat kirándulhatunk, így egy igazi falusi turizmus horvát módra, egy kis sporttal megfűszerezve!

Gasztronómia

Már a Plitvicei-tavak felé észrevettük, hogy a nemzeti park meglátogatása után egy nagyon jót fogunk majd enni a környéken, ugyanis az útszéli éttermekben már oda fele pörögtek a malacok a nyársakon. Ez egyébként a poszt jugoszláv államokban eléggé megszokott látvány és hozzá is tartozik a gasztronómiájukhoz.
Már nem először találkoztunk ilyennel és nem is először ettünk már sült malacot, például Rovinjban már voltam ökörsütés szemtanúja is, úgyhogy egyáltalán nem újkeletű számomra ez a látvány!

A sok-sok étterem közül végül sikerült egy nagyon jó helyet kifognunk, ahol egy pazar és laktató vacsorát fogyasztottunk el, ráadásul semmire sem lehetett panaszunk. Kiváló kiszolgálás, finom ételek és szuper hangulat volt a Restaurant Feniks-ben.

Az éttermet egyébként a Plitvicei-tavaktól, Karlovac irányában, Slunj település előtt találhatjátok meg az út jobb oldalán. A malacsült mellett bárányt is sütöttek, így ezt is megkóstolhatjátok, ráadásul annyira finom volt minden étel és a hangulat is pazar volt, hogy bátran ajánlom nektek is, ha erre kalandoznátok!

Karlovac(Károlyváros)

Slunj települést elhagyva, az utunk következő állomása az egykor szebb napokat látott, és a jövőben is biztosan jobb időkre váró Karlovac volt, amelynek jelene most sajnos nem sok jót ígért.
Az egész óvárosi rész felújítás alatt volt, legalábbis mi ezt gondoljuk és ezért volt olyan, mint egy igazi szellemváros. Az utcák üresek voltak és mindenhol kavicsosak voltak az utak, a házak tatarozás alatt álltak vagy omladozó vakolattal. Kicsit úgy tűnt, mint egy háborús övezet, bár úgy harminc évvel ezelőtt az is volt, de ezt most más téma. Tehát nem sok mindent tudok nektek bemutatni, magából az óvárosból és nem is nyerte el a tetszésünket sem.

Karlovacba menet azonban a város szélén található a délszláv háborút bemutató múzeum, amit viszont érdemes lehet felkeresni. Itt a háborúban használt harci eszközöket, tankokat, ágyúkat és vadászrepülőgépeket tekinthetjük meg, illetve az épületben egy bemutató kiállítás is látható, a kilencvenes években lezajló háborúról.

Tehát érdemes lehet megállni és belülről is megtekinteni a múzeumot. Mi ugyan csak kívül jártuk körbe, de ha tudtuk volna mi vár Karlovac központjában, biztosan nem sietünk annyira és nem hagyjuk ki a múzeumot sem!

Karlovac látnivalói:

Muzej Domovinskog rata Karlovac-Turanj Háborús múzeum – belépő 7,50€

Aquatika
Az akvárium a horvát folyami halakat mutatja be -belépő 11,00€

Nikola Tesla Experience Center – belépő 8,00€

Dubovac vára (Dobóc vára)

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!