Jordánia
Madaba és a Nébó-hegy / Jordán körút 2. nap

Madaba kétségkívül Jordánia egyik legszebb városai közé tartozik, ahol minden a mozaikokról szól. A fővárostól nem messze található települést már a Biblia is többször megemlíti, így hát gazdag történelmi múlttal rendelkezik, ahol manapság mindenhol izgalmas látnivalókba botlunk. Itt békésen megfér egymás mellett a keresztény és az iszlám vallás, ezért a templomok mellett a mozaikból kirakott Szentföld térképe a legnépszerűbb látnivaló. A közelben magasodó Nébó-hegy pedig úgyszintén fontos helyszín a keresztényeknek, mivel Mózes ezen a helyen pillantotta meg először, az ígéret földjét.

Fotó: Madaba /Mihály Gábor/

Jerash és Ajloun után, Madaba volt a következő állomásunk, ahova már a késő délutáni órákban érkeztünk meg. A városnézést ezért csupán csak másnapra hagytuk, de a hotelszobánkat elfoglalva egy kis frissítő után, bele vetettük magunkat a város éjszakai életébe. Ezen azonban a vacsora helyszín kiválasztását és egy könnyed esti sétát értettem.

Fotó: kilátás a hotelszobánkból /Mihály Gábor/

A hotelünk nagyon jó helyen volt, mivel nem teljesen központi fekvésű, de mégis közel, sétatávolságra volt a legszebb látnivalóktól. A Black Iris Hotel II barátságos személyzettel, kényelmes és tiszta szobával várt minket, ahol még egy reggeli is járt a szoba mellé.

Fotó: Black Iris Hotel II /Mihály Gábor/

A vacsoránkat a központban található Fokar & Bhar Restaurant-ba fogyasztottuk el, ahol teljesen megtömtük a hasunkat. Megkóstoltuk a humuszt, a falafelt és a finom grill húsokat, mint a borjú, csirke és marha. Továbbá salátákat, lepényt és egy ízletes rizst is ettünk még, így ez volt az első igazi jordán vacsoránk, ami tökéletesen zárta le a napot!

Másnap reggeli után, újra teli hassal, felkerekedtünk és elkezdtük bejárni a város legszebb látnivalóit. Elsőként a fő attrakció következett, ami az ortodox Szent György templom volt. Itt nem volt érvényes a Jordan Pass, ezért 1 dinárért cserébe, belépőt kellett vásárolnunk. A templom padlóján felfedeztük a két millió színes mozaikból kirakott térképet, amelyen az egész Szentföld látható volt. Megtaláljuk rajta Jeruzsálemet, Jerikót, de még a Holt-tengert is, ezen az ezerötszáz éves mozaikon, amely a világ egyik leghíresebb térképe is egyben.

Fotó: Szent György templom /Mihály Gábor/
Fotó: ezerötszáz éves mozaik /Mihály Gábor/

Innen a belvároson áthaladva, amely nem mellesleg szuvenírárusoktól és szőnyegektől volt tele. Megérkeztünk az Archeológiai Múzeum-ba, ahova már érvényes volt a Pass. Itt korabeli épületeket, a Burn Palace maradványait és a Szűz Mária templom-ot tekintettük meg. A római kortól, a bizánci koron át, rengeteg ásatás található ezen a helyen, így ugyancsak izgalmas látnivaló volt ez az állomásunk is.

Fotó: Archeológiai múzeum ásatása /Mihály Gábor/

Ezután egy hosszabb séta következett, amelynek során a város dombján lévő Keresztelő Szent János templomhoz igyekeztünk fel. Útközben egy mecsetet is érintettünk, amelynek minaretje teljesen megihletett engem, ezért Anitát beállítva, kattintottam is a fényképezővel egy-kettőt.

Fotó: szőnyegek Madabában /Mihály Gábor/
Fotó: Anita és a minaret /Mihály Gábor/

Érdekes, hogy a városban ennyire jól megfér egymás mellett a két vallás. A keresztény templom, illetve az iszlám mecset sokszor szinte egymás szomszédságában volt látható, amit már korábban egy másik helyen, Zanzibáron is megtapasztaltam.

Fotó: egy keresztény templomtorony és egy muszlim minaret egy képen és egy helyen /Mihály Gábor/

A Keresztelő Szent János templom az egyik legizgalmasabb látnivaló volt Madabában, mivel a templom belseje mellett a toronyba is feljutottunk, illetve a pince szinten található  labirintus szerű folyosókat, ásatásokat is alaposan bejártuk. Ezenkívül egy kisebb múzeum is megtekinthető, ami már csak hab volt a tortán. Az út a templomtornyába nagyon szűk volt, de mindenképpen megérte felmenni, mert fentről csodálatos volt a jordán város. Lefele viszont érdemes nagyon vigyázni, mert nem csak hogy nagyon szűk a hely, de a lépcsők is nagyon csúszósak. Én ezt személyesen meg is tapasztaltam lefele, amikor körülbelül tíz-tizenöt lépcsőfokot, háton tettem meg. Szerencsére az ijedtségen és egy kis horzsoláson kívül nem történt nagyobb baj.

Fotó: Keresztelő Szent János templom /Mihály Gábor/
Fotó: kiállítás a templomban /Mihály Gábor/
Fotó: kilátás Madabára /Mihály Gábor/

Végül mielőtt tovább álltunk volna a mozaikok városából még egy utolsó templomot is felkerestünk. Ez pedig az Apostolok temploma volt, amely a város déli részén nézhető meg. Az 578-ban épült templom, ugyancsak impozáns mozaik padlóval rendelkezik, bár egyetlen nagyobb helységből áll csupán az egész épület, így egyáltalán nem mondható komplikáltnak a látnivaló.

Fotó: Apostolok temploma /Mihály Gábor/

Összefoglalva Madaba városa teljesen lenyűgözött minket, ahol rengeteg gyönyörű mozaikot tekintettük meg. A település, amely már a Bibliában is szerepelt Mebda néven, érdekes kontrasztot nyújtott, ahogy a muszlim mecsetek mellett, keresztény templomokat is láthattunk. Ezenkívül az utcákon mindenhol színes szőnyegekbe botlottunk, akár merre is jártunk, amelyek nagyrészt teveszőrből készültek. Tehát nagyszerűen éreztük itt magunkat Madabában!

Fotó: Madaba /Mihály Gábor/

Madaba városa után a Holt-tenger irányába vettük utunkat, azonban a két helyszín között egy nagyon fontos állomáson még megpihentünk. A Mount Nebo, vagyis a Nébó-hegy egy olyan keresztény zarándok helyszínek számít, amit érdemes nektek is útbaejteni egy jordán körút során. A hegy nemcsak elképesztő kilátással bír, de a Biblia szerint Isten ezen a helyen mutatta meg először az ígéret földjét Mózesnek. Eredetileg Mózest évekkel később ezen a helyen is temették el, de ez csak egy elterjedt szóbeszéd, amelyre pontos válasz sajnos nincs. Szép időben innen nagyon messze el lehet látni, így a Holt-tenger, Jerikó, de akár Jeruzsálem is szemügyre vehető, a 808 méter magas hegyen. 2000-ben II. János Pál pápa is járt a szent helyen, ahova egy olajfát is ültetett, majd 2008-ban XVI. Benedek pápa ugyancsak megfordult itt.

Fotó: Nébó-hegy /Mihály Gábor/

A Nébó-hegyet elhagyva kanyargós lejtmenetben haladtunk tovább a közeli Holt-tengerhez, de erről bővebben már csak a következő részben olvashattok.

Fotó: úton a tevék között a Holt-tengerhez /Mihály Gábor/

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!