Jordánia
Jordániai utazás (vízum, belépők, autóbérlés…) / Jordán körút 0. nap

Jordánia egy csodalatos ország, ahol temérdek programlehetőség közül választhatunk. A marsbéli, vörös homokú sivatagja, a roppant izgalmas Holt-tenger, a római romok, valamint a keresztes lovagok várai, illetve a mindig érdekes arab világ van összegyúrva Jordániában. Nem mellesleg az emberek rendkívül barátságosak ezen a vidéken és roppant vendégszeretőek is, ezért a Közel-Kelet egyik legbiztonságosabb országáról van szó, ami egy abszolút bakancslistás helynek számít, és akkor Petra ősi sziklavárosát még meg sem említettem!

Fotó: Petra, Jordánia /Mihály Gábor/

Jordánia felfedezése már régóta tervben volt, így a minek is várjunk tovább elven, pár hónappal ezelőtt foglaltunk is repülőjegyet Budapestről Ammán-ba tartó Wizzair járatára. A tervünk a szokásos módon az ország felfedezése volt és egy kis pihenéssel megspékelve, Jordánia megismerése. A repjegyeket letudva az útvonal megszervezése következett, valamint a szállások kiválasztása. Hol aludjunk? Melyik helyen, mennyi időt érdemes eltölteni? Mit nézzünk meg? Ezek a kérdések bolyongtak a fejembe!

A térképet és az én mindentudó könyvemet előkapva elhatároztuk, hogy északról fogunk dél felé haladni és a szállásokat ez alapján választottuk ki. Legyen benne aktív program, pihenős tengerparti napok, úgyhogy szépen elosztva, meg is lett a tíz fő látnivaló, valamint az útiterv.

• Jerash
  • Ajloun
  • Madaba (mozaikok városa)
  • Nébó-hegy
  • Holt-tenger
  • Kerak vára
  • Petra
  • Wadi Rum
  • Akaba
  • Amman
Fotó: Ammán /Mihály Gábor/

A repjegyet és a szállásokat, illetve az útitervet kipipálva következtek a további tennivalók. Vízum, autóbérlés, pénzváltás, oltás, SIM kártya stb…

Fotó: Jordánia zászlaja /Mihály Gábor/

Jordánia vízumköteles ország, így nekünk magyaroknak meg kell vásárolni a vízumot, ami 40 JOD-ba kerül. Az egyszeri beutazásra szóló turistavízum felvehető mind az ammáni és az akabai repülőtéren is, de a legtöbb szárazföldi és tengeri határátkelőhelyen úgyszintén elérhető, így előre semmit sem kell intézni. Bár ez teljesen így nem igaz, mivel ha spórolni szeretnénk az utazás költségein, és miért ne szeretnénk, vásároljunk Jordan Pass-t.

A Jordan Pass segítségével nem csak a vízum problémánk oldódik meg, de közel negyven helyszínre is ingyen mehetünk be vele, köztük Jerashba és Petrába is. Az ára egy napos petrai kiruccanás esetén 70 JOD, két napos Petra látogatás során 75, míg a háromnapos túránál 80 JOD-ba kerül. A Jordan Pass-t érdemes még otthon elintézni online a Jordan Pass hivatalos oldalán, amellyel a vízumdíját is elkerüljük (40 JOD), amennyiben legalább három éjszakát – négy napot töltünk el az országban. Az ára hamar megtérül, mivel a 40  dináros vízum és az 50 dináros Petra belépő már több mint 70 dinárba kerül, és akkor a többi látnivalóról még nem is beszéltem. Az oldalon egyszerűen kitöltjük a személyes adatainkat, fizetésnek megadunk egy bankkártyát vagy hitelkártyát és e-mailben egyből kapjuk is a QR kódot, amit a telefonon mutatva mindenhol elfogadnak majd. Az ingyenesen megtekinthető helyszínek listáját az oldalon tudjuk megnézni. Nekünk Petra kivételével sehol nem kérték el a kódot, elég volt mondani, hogy van és már engedtek is be a gyönyörű látnivalókhoz!

Fotó: Jordan Pass /Mihály Gábor/

Az autóbérlés úgyszintén nagyon fontos volt, mivel az országot mindenképp beszerettük volna járni alaposan, ezért elengedhetetlen volt az autó használata. Nem mondom, hogy busszal nem lehetséges, de mindenképp körülményes lett volna, így nem is volt kérdés, hogy szükségünk van egy kocsira. Több autókölcsönző céget átnézve, végül a Sixt-nél béreltünk ki egy Kiát, amivel meg voltunk elégedve, bár a nagyobb dombokon sokszor nehezen akart felmenni, de ezt leszámítva tökéletes volt Jordánia felfedezésére. Az ára nyolc napra százhúszezer forint volt, amire még ráfizettünk egy kisebb összeget, így bármiféle sérülés esetén sem kellett volna további díjat fizetnünk.

Fotó: bérelt autónk Jordániában /Mihály Gábor/

A pénzváltást nem érdemes a reptéren intézni, így ha váltani szeretnénk csakis minimális összeget váltsunk át dinárba. Jordániában forintot nem váltanak át, így vagy eurót, vagy amerikai dollárt hozzunk magunkkal. Figyeljünk, hogy új bankjegyek legyenek, mivel a régebbieket nem szívesen, vagy egyáltalán nem fogadják el. Mi a reptéren semmit nem váltottunk a rossz árfolyam miatt, ezért a Ammánba található City Mall, Housing Bank fiókjában váltottunk euróról dinárra. Pénzváltót és bankot minden városban találunk, valamint a bevásárlóközpontokban is rendszerint több bank található. Az euró árfolyama (2023.június) 0,75-0,76 körül mozog, ami azt jelenti, hogy 1 € = 0,75 JOD, míg az amerikai dollár esetében 1 $ = 0,70 JOD. Az országban leginkább a készpénzes fizetést preferálják, de a hotelekben, a szupermarketekben és az éttermekben is tudunk kártyával fizetni, amire talán a legjobb a Revolut bankkártya. Természetes készpénz is legyen nálunk, mert sok esetben nem tudunk kártyát használni! A jordán dinár mivel erősebb a dollárnál, az eurónál, de még az angol fontnál is, ezért figyeljünk az árakra, mivel egy dinár is relatív nagy összegnek számít (közel 500 forint). A dinár váltópénze a piaszter, amiből egy egy hetes tartózkodás esetén is, bőven lesz a zsebünkben. Ezek mind fémérmék, míg a dinárok pedig mind bankjegyek, szóval papírpénzek. Az egyik oldalán az arab számok vannak, míg a másik oldalt az általunk ismert és használt számok is fel vannak tüntetve, ezért nem kell megijedni. Egyébként az egyes a zöld, az ötös a narancssárga, a tízes a kék, a húszas a zöldeskék (ez összekeverhető az előző tízessel a szín alapján), míg a legnagyobb bankjegy, az ötvenes barnás színű.

Fotó: Jordánia pénzneme a jordán dinár /Mihály Gábor/

SIM kártya esetében több lehetőség is létezik. A legnépszerűbb mobilszolgáltató a Zain, ami a reptéren és úgyszintén a bankokhoz hasonlóan minden városban, bevásárlóközpontban megtalálható. Az árak nagyon változóak szolgáltatóként, illetve a helyszín se mindegy. Mi úgyszintén a pénzváltáshoz hasonlóan a City Mallban intéztük. 40 Gb-os kártya 13 JOD-ba került!

Fotó: a sivatagban is magyar rádiót hallgatunk telefonon /Mihály Gábor/

Az oltásokról még nem beszéltem, és itt most nem a covid igazolásról lesz szó, mivel ezt jelenleg már nem kérik. Viszont az utazás előtt a következő oldalon kell egy regisztrációt csinálni, amiről egy QR kódot fogunk kapni. Ez szükséges a beutazáshoz, de tőlünk senki sem kérte érkezéskor, ettől függetlenül szükséges a megléte, amit a következő oldalon tudunk elkészíteni: Jordánia belépési QR kód

Ezenkivűl fontos, hogy rendelkezzünk angol nyelven lefordított utasbiztosítással is, ami a fedezi az esetleges covid ellátás költségeit. Ezt úgyszintén kérhetik az érkezéskor, viszont tőlünk ezt sem kérték. Ezeket a dokumentumokat ne felejtsük el, mert hiányuk problémát okozhat az országba való belépéskor.

Fotó: Royal Jordania egyik gépe az ammáni reptéren /Mihály Gábor/

Végül pedig jöjjenek az oltások, ami az országba való tartózkodás esetén ajánlott, de nem kötelező! Ezek a Hepatis A, Hepatitis B és a Hastífusz elleni védőoltás. Az első kettő ismétlő oltással örök védettséget ad, míg az utóbbi hastífusz elleni, egyszeri alkalommal három évig véd. Ezek az oltások ismétlem nem kötelezőek, de ajánlottak a szennyezett víz és az ételek miatt!

Fotó: Wadi Rum sivatag /Mihály Gábor/

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!