Jordánia
Petra, a világ hét új csodájának egyike / Jordán körút 5. nap

Jordánia legnépszerűbb és egyben kihagyhatatlan látnivalója Petra romvárosa, amely a világ hét új csodájának egyike. A sziklák közt megbújó ősi város lenyűgöző látványt nyújt, ezért a Jordániába látogatók csúcspontjának számít. Itt garantáltan visszarepülhetünk az időben és az elképesztő építményeket nézve valószínűleg még libabőrösek is leszünk.

Fotó: Petra, Jordánia /Mihály Gábor/

Kerak vára után Jordánia legismertebb látnivalója felé vettük az irányt, ami nem más mint a híres Petra volt. A sziklaváros Wadi Musa település mellett található, így ezt a helyszínt kell beírni a GPS-be, ha elszeretnénk jutni oda. A településhez közeledve már messziről felfigyeltünk a távolban lévő érdekes sziklaformációkra, majd a táblákat követve végül eljutottunk Petra kapujába, azaz a látogatói központba.

Fotó: ,,I love Petra” felirat /Mihály Gábor/

Itt egyből található egy nagy parkoló, ami ingyenesen vehető igénybe, illetve egy ,,I love Petra” tábla, valamint a mögötte lévő Petra múzeum is. Nekünk a Jordan Pass segítségével ingyenes volt a belépő, amihez nyomtattak egy ingyenes jegyet és kezdetét is vehette az elképesztő túra.

Belépők Petra sziklavárosába:

• egy napos petrai látogatás esetén 50 JOD
  • két napos jegy 55 JOD
  • három napos jegy 60 JOD
  • Jordan Pass használtával ingyenes
Fotó: az út elején /Mihály Gábor/

Tipp: Jordániába utazásunk előtt érdemes kiváltani a Jordan Passt-t! Elkerüljük ezzel a 40 dináros vízum díját, illetve rengeteg helyre juthatunk be ingyenes, többek közt Petrába is. A 70 JOD-ba került Jordan Pass egy napos petrai belépésre jogosít fel, de ha 75-80 JOD -ért vásároltuk Jordan Pass-t, ez esetben kettő, illetve három napot bolyonghatunk a nabatesusok egykori sziklavárosában.

Az ingyenesen megkapott jegyekkel már kezdetét is vette a nagy kaland. Az első 5-10 percben nem sok látnivalóval futottunk össze, de a sziklákban már itt is megfigyelhetőek voltak a kifaragott épületek az út mindkét oldalán. A séta alatt turistákat hordó lovak és elektromos golfkocsik kerülgettek minket, illetve folyamatosan, néha kicsit eléggé rámenősen is, kínálták a helyiek a lovas szolgáltatásaikat. A kis elektromos autók egészen a kincstárig szállítanak, fejenként 15 dinárért cserébe, amelyek fix árasak, szóval nem lehetett alkudni. Ellentétben a lovaknál már alkuképes az ár, de ők csak a szurdok kezdetéig közlekedhetnek. Mi maradtunk a gyaloglásnál és az egész környéket ilymódon tettük is meg.

Fotó: lovak Petrában /Mihály Gábor/

Az első igazán érdekes látnivaló, egy kilométer séta után következett, amikor elérkeztünk a Szik-szurdok bejáratához. A néhol, csupán csak pár méter széles szurdokot a Musa folyó alakította ki, amely a nabateusok éltető és nagyon fontos eleme volt. Ez a rész körülbelül 1,2 kilométer hosszan tartott, a 200-300 méter magas sziklafalak között, amikor megtekintettük magát a csodát.

A Kincstár (Treasury/al-Khazneh) a legtöbbet fotózott és egyben a legszebb látnivaló volt egész Petrában. Nagyon vártuk ez a pillanatot és megérte a kitartó, több mint két kilométer hosszú séta, a tikkasztó, forró negyven fokos melegben.

Fotó: Kincstár /Mihály Gábor/

Rengetegen voltak a kincstár előtti területen, persze nem is csoda, hogy ennyien kíváncsiak a világ hét új csodájának egyikére. A látvány gyönyörű volt és mi még egy kicsit feljebbről is megtekintettük, pár dinárért cserébe a sziklába vájt épületet. A belseje egy nagy üreg, ahova manapság már nem mehetünk be különböző biztonsági okokból, de így is gyönyörű a több mint kétezer éves építmény. A leginkább egy templomra hasonlító, sziklából kivájt kincstár, negyven méter magas és huszonöt méter széles. A szemközti sziklacsúcsról gyönyörű képeket készíthetünk róla, viszont figyelem, ez még egyáltalán nem a végállomás volt!

Fotó: Kincstár a szemközti szikláról /Mihály Gábor/

Ezután folytattuk utunkat a szűk sziklák közt, ahol árusokat és tévéket kerülgetve jutottunk el a következő állomásunkra. Mindkét oldalt sziklába vájt lakóházak figyelhetők meg, illetve királyi sírok és szentélyek találhatóak.

Fotó: tevék a szűk sziklák közt /Mihály Gábor/
Fotó: sziklába vájt lakások /Mihály Gábor/

Tovább sétálva a nabateusok színháza volt látható, amit később a rómaiak még jobban kibővítettek, így manapság a nagyobb, 8500 férőhelyes színház tekinthető meg. Ez másabb volt mint a korábban látott római színházak, mivel ezt nem építették, hanem az megszokott módon, a többi épülethez hasonlóan kivájták a kőből.

Fotó: római színház /Mihály Gábor/

A mi utunk Petrában itt ért véget, de amennyiben kíváncsiak vagyunk további érdekességekre, látnivalókra, ez esetben van még folytatás. A színház után még kilométereket gyalogolhatunk különböző sírok és római templom maradványok mellet, míg el nem jutunk a színháztól még három kilométerre lévő Kolostor (Monastery) épületéig. Ez az út vége, viszont további túraútvonalak még mindig bőven akadnak, ahol szinte magunk barangolhatunk a sziklák közt.

Fotó: Petra sziklavárosa /Mihály Gábor/

Az ősi város bejárásához minimum fél nap ajánlott a távok miatt, de ha tehetjük egy teljes napot is sétálhatunk a maradványok közt. Akik pedig nem bírják a sok sétát, azok ló, illetve szamárháton is megtehetik az utak egyes részeit. Éttermeket, kávézókat találunk sok helyen Petrában, így nem kell különösen aggódni ha elfogyna az élelmünk, viszont víz mindenesetre legyen nálunk, mert nyáron rekkenő hűség uralkodik a kopár, sziklás vidéken.

Fotó: beduin árusok portékái /Mihály Gábor/

Visszasétálva a bejárathoz újra megnéztük az eddig látottakat és a Kincstár épületét még vagy tízszer lencse végre kaptam, míg elhagytuk a világ egyik legszebb csodáját.

Fotó: Jordánia zászlaja /Mihály Gábor/

A parkolóba visszatérve újra autóba pattantunk és még délebbre, a sivatagba gurultunk tovább, ahol életünk egyik legnagyobb kalandja következett. Ezt azonban majd csak legközelebb olvashatjátok el, amelyben a sivatagban alszunk és egy Jeep túrán is részt veszünk a vörös homokban!

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!