Norvégia
Irány a Lofoten-szigetek – Skandinávia Expedíció 12. Nap (Norvégia Lakóautóval)

A Sarkkört elhagyva Norvégia legszebb helyszíne felé vettük az irányt. A Lofoten-szigetek egy festői szépségű szigetcsoport, ahol eszméletlenül szép strandok, hangulatos norvég halászfalvak és meredek, égbe nyúló hegyeket fedezhetünk fel. Tehát egy szóval összefoglalva maga az ,,éden”, ahol pár nap alatt felfedezzük a legszebb látnivalókat.

A tizenkettedik napon az Északi-sarkkörön ébredtünk fel, ahol egész éjjel világosban aludtunk. Roppant érdekes volt, bár a lakóautót besötétítve nem igazán zavart minket a fény, de azért meg kellett szoknunk a következő napokban. Főleg azért, mert tíz napot fogunk itt északon eltölteni, a sarkkörön túl. Reggel eléggé nyirkos és hűvös idő fogadott minket, de a mai nap leginkább a hosszú kompútról szólt, a Norvég-tengeren át az ,,Édenbe”.

Bodø

A reggeli után az utunkat természetesen észak felé folytattuk az E6-os főúton Fauske településig, ahonnan nyugat felé vettük az irányt, végül a 80-as úton értünk el Bodø városát. Itt volt másfél-két óránk a komp indulásáig, így a sorba beállva, ott is hagytuk a lakóautót és felfedeztük egy kicsit a kikötő várost. A séta mellett be is vásároltunk az egyik élelmiszerboltban a következő pár napra. Több helyen olvastam az utazásunk előtt, hogy az üzemanyagárak és az élelmiszerárak is drágábbak lehetnek a szigeteken, így inkább feltöltöttük az üzemanyagtartályt és hűtőt is egyaránt.

Bodø a Norvég-tenger partján, a Saltfjord és a Sørfjord között található, százötven kilométerre északra az Északi-sarkkörtől. Lakossága 35 ezer fő és az egyik legérdekesebb látnivalója az ipar városnak a Saltstraumen. Ez az egyik legerősebb árapály-áramlat a világon, ahol a tenger vize az árapály hatására elképesztő sebességgel áramlik át a szoroson. Az áramlat sebessége, akár 20 km/h is lehet, így az áramlat lenyűgöző örvényeket hoz létre.

A bevásárlás után visszaérkeztünk a parkolóba és vártuk az indulást, de sajnos kimaradt a következő kompjárat, valószínű a tengeren zajló vihar miatt, így csak később tudtunk kompra szállni.

Bodø – Moskenes komp

Bodø kikötőjéből végül egy kis csúszással, de kihajóztunk a tengerre. Négy órán át hajóztunk a viharos Norvég-tengeren, míg átértünk a szigetekre. Itt már nem maradhattunk az autóban, mint korábban a kisebb kompokon, hanem a közös várakozóban kellett eltölteni az órákat, a hajó fedélzetén. Itt egyébként található rengeteg ülőhely, WC,  de még egy büfé is.

Tipp: A Lofoten-szigetekre tartó kompra előre is lehet vásárolni jegyet, felár ellenében. Ez közel húszezer forintba kerül, így biztosan lesz helyünk a hajón. Viszont csak a helyek ötven százalékát tartják fenn, tehát ha időben érkezünk, nem kell előre foglalni és a pénzünk is megmarad. A hajó indulása előtt 1-2 órával érkezve biztosan feljutunk a kompra és nem kell várnunk a következő indulásig, ami három-négy óra is lehet!

A hajót mindvégig nagy hullámok dobálták és erősen fújt is a szél, de végül három-négy óra utazás után, feltűnt a horizonton a festői Lofoten-szigetek. A viharos idő miatt eléggé komor arcát mutatta most a sziget. Borús és esős idő fogadott minket, de ennek ellenére nagyon örültünk, mert egy újabb nagy állomásunkra érkeztünk meg, amely egyben egy nagy álmunk is volt.

Lofoten-szigetek

A szigetre már csak este érkeztünk meg, ezért sok mindent nem terveztünk be a mai napra. Elsőként a sziget déli részébe autóztunk el, ahol megnéztük a világ legrövidebb nevű falucskáját. Mindössze egy betűből áll a bájos település, Å.

A Lofoten-szigetek Norvégia északi részén található festői szigetcsoport, mely híres drámai kinézetű hegyeiről, mély fjordjairól és bájos halászfalvairól. A szigetek különleges fekvésük miatt egyedülálló természeti jelenségeket kínálnak, mint például télen az északi fény vagy a nyári időszakban a éjféli nap. Lofoten ráadásul népszerű a túrázók, hegymászók, fotósok és a természetkedvelők körében is, de a gazdag tengeri élővilág és a hagyományos norvég halászkultúra is vonzza a látogatókat.

Az apró halászfaluban ezután tettünk egy rövid sétát az eső ellenére is, majd elindultunk visszafele, egészen Reine faluig. Itt ugyancsak körbenéztünk egy kicsit, majd éjszakai parkoló keresésbe vetettük bele magunkat. Reine mellett végül az E10-es út egyik kicsi parkolójában húztuk meg magunkat éjszakára, mivel másnap az ugyancsak várva várt Reinebringen túra következett.

A tizenkettedik nap adatai:

• Indulási helyszín: Északi-Sarkkör 🇳🇴
  • Érkezési helyszín: Reine /Lofoten/ 🇳🇴
  • Napi táv: 172 km
  • Látnivalók: Bodø, Å, Reine
  • Meglátogatott országok: Norvégia
  • Érintett nagyvárosok: Bodø
  • Éjszakai hely: Reine mellett az E10-es út mellett (Steffenakken)
  • Tankolás: –
  • Parkolási díjak: –
  • Egyéb díjak: Komp (Bodø-Moskenes) 1.623 NOK  55.000 Ft

Videó:

Hamarosan érkezik a YouTube csatornámra!

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!