Norvégia
Hegyeken-völgyeken keresztül, úton a gleccserek földjére – Skandinávia Expedíció 8. nap (Norvégia lakóautóval)

Hegyeken-völgyeken keresztül, úton a gleccserek földjére – Skandinávia Expedíció 8. nap (Norvégia lakóautóval)

Magas hegyek között, gyönyörű fjordok mellett haladva utaztunk tovább Norvégiában, egészen a gleccserek földjére. A nyolcadik nap különlegessége, hogy a mai a legek napja volt. Érintettük az apró kis norvég települést, Flåm falucskát, ahonnan a világ legszebb vasútvonala is indul Myrdalba. Emellett a világ leghoszabb közúti alagútja felett is autókáztunk, egy gyönyörű hegyi panorámaúton. Végül a napot a gleccserek földjén zártuk le egy grillezéssel, ahol csak ámultunk és bámultunk, mert ilyen gyönyörű helyen, korábban még sosem jártunk.

Flåm – Norvégia legszebb vasútvonala

Az utunk nyolcadik napján megint csak nagyon nehézkes volt a közlekedés, mivel rettentően szűk utak és meredek emelkedők következtek. A nap elején az E16-os úton haladva észak felé még egész széles és könnyű utunk volt, de később… Nem volt egyszerű, csak ennyit mondok! A táj viszont Norvégiához már megszokottan, eszméletlenül gyönyörű volt. A nap folyamán először érintettük a festői Flåm falucskát, ahonnan a világ egyik legszebb hegyi vasútvonala indul a hegyekbe.


Flåm
egy bájos kis település Norvégiában, a Sogn og Fjordane megyében. Lakossága mindössze négyszáz lelket számlál. Innen indul a világ egyik legszebb hegyi vasútvonala, amely Flåm és Myrdal között közlekedik. A vonatút során lenyűgöző tájakat láthatunk, beleértve a zöld völgyeket, a magas hegyeket és a vízeséseket.
A táv mintegy húsz kilométer hosszú, de ez idő alatt, biztosan tátva marad a szánk.

Stegastein-kilátó 

Flåm után egy nagyon lassú, meredek, egy sávos úton értük el a Stegastein-kilátót, ahonnan ismételten gyönyörű kilátás fogadott minket. Az egész utunk alatt itt volt a legnehezebb a közlekedés. A sűrű szembeforgalom miatt folyamatos megállás, tolatás következett. Roppant meredek és szűk volt az út, főleg ha egy lakóautó vagy kisbusz is jött velünk szemben.

Végül a kilátás miatt érdemes volt felmennünk, mivel ezekkel a panorámákkal egyszerűen nem lehetett betelni itt Norvégiában. A skandináv országban egyébként is nem nagyon kell keresni az ilyen helyeket, mivel van belőlük bőven. Káprázatos fjordok és vízesések minden irányban.

A Stegastein-kilátó, a Stegastein hegy oldalán helyezkedik el, amely az Aurlandsfjordra nyújt panorámás kilátást. A kilátóplatform 650 méter magasra emelkedik az Aurlandsfjord felett és harminc méter hosszú, négy méter széles. A kilátó egyedi tervezésű, így a platform szélén található üvegtámaszok lehetővé teszik azt, hogy a látogatók közvetlenül a fjordra nézzenek. A kilátó lenyűgöző kilátást nyújt a fjordra, a környező hegyekre és a völgyekre.

Aurlandsfjellet – panorámaút a világ leghosszabb közúti alagútja felett

A kilátó után nem akartunk már visszakapaszkodni a korábbi, meredek emelkedőn, mivel nagyon szűk volt az út, így hát a fennsíkon haladtunk tovább. Az Aurlandsfjellet nagyon tetszett nekem, szinte kijelenthetem, hogy nem e világi volt a környezet. A közel 50 kilométer hosszú fennsíkon vezető út tengerszint felett ezerháromszáz méteren haladt végig. A környezet nagyon érdekes és izgalmas volt, ráadásul még elég sok helyen hófoltok is előfordultak. Ennek az útnak egyébként a hátránya is meg volt, mivel ezt az utat választva, sajnos lemaradtunk a 24,5 kilométeres Lærdel-alagútról, ami hiába felel meg a világ leghosszabb közúti alagútjának. A felette lévő táj, ugyanis sokkal szebb volt. Nem bántuk meg ezt az útvonal módosítást!

A Lærdal-alagút (Lærdalstunnelen) Norvégiában található és a világ egyik leghosszabb közúti alagútjaként ismert. Az alagút Norvégia nyugati partján található és összeköti Lærdal települést a Sogndal várossal. Az E16-es főúton halad keresztül, amely az országot kelet-nyugati irányban átszeli. 24,5 km, amely a világ leghosszabb közúti alagútja. Az alagút építése 1995-ben kezdődött, majd 2000-ben fejeződött be és nyílt meg. Az alagút belsejében tematikus világítást és színes falakat láthatunk, amely a tervezők szándéka szerint segít az utazók hangulatának javításában.

 

Borgundi fatemplom 

Ezután a Borgundi fatemplom felé vettük az irányt, ami igencsak impozáns volt. A Heddali fatemplommal ellentétben ez sokkal sötétebb, fekete színű volt és méretben bár kisebb, mégis eléggé izgalmas volt a látványa. Itt egyébként utunk során először találkoztunk magyarokkal, bár Koppenhágában hallottunk egy-két magyar szót és Svédországban Imrével is összefutottunk egy kicsit, azóta mégis semmi sem volt. Flóra és Zoli egyébként egy átalakított lakóautóval járják be, a hozzánk hasonló útjukat. Nekik is a Nordkapp volt a céljuk. Az út további részében már nem futottunk össze, de reméljük sikerült elérniük a céljukat.

A Borgundi fatemplomot a XII. század közepén építették, valószínűleg 1150 és 1180 között. A templom egy középkori keresztény templom, amely a középkori skandináv építészet kiváló példája. Az épület az évszázadok során is megőrizte eredeti formáját, illetve fontos példája a középkori fatemplomoknak.

 

Gleccserek földjére léptünk

A fatemplomot elhagyva az E16-os főutat elhagyva Fodnes és Mannheller között, az 5-ös úton ismét kompoztunk. Norvégiában tartózkodásunk alatt ez volt a harmadik alkalom, hogy felgurultunk egy kompra. Végül a Sognefjord mellett elhaladva, hivatalosan is a gleccserek földjére léptünk.

A Glacier Múzeum a Jostedalsbreen jégpáncél közelében, Gaupne közelében található, Sogn og Fjordane megyében. Az állandó kiállítás bemutatja a gleccserek képződését, fejlődését és hatását a környező tájra és éghajlatra. A múzeumban megismerkedhetünk a Jostedalsbreen gleccser történetével és jelentőségével. A látogatók interaktív bemutatókon keresztül tapasztalhatják meg a gleccserekkel kapcsolatos tudományos és természetvédelmi témákat.

Útközben ámultunk és bámultunk, majd a Bøynebreen gleccser mellett elautózva, a mai célunk a Briksdalsbree melletti Melkevoll Bretun Camping volt. Az első kempingünk volt az utunk során, amelynek az áram nélküli díjja, 340 norvég korona volt 24 órára. Ez az összeg 11 ezer forintnak felelt meg, de a látvány szerintem egyszerűen magáért beszélt. A mai nap át is fogalmazódott bennem, hogy Norvégia lett a legszebb ország számomra! Ennyire gyönyörű helyen korábban még sosem jártunk, így egyszerűen nem tudtunk betelni a gleccser, a patak és a vízesés látványával.

A Jostedalsbreen Nemzeti Park Norvégia legnagyobb nemzeti parkja, amely a Jostedalsbreen jégpáncél körül helyezkedik el, tehát számos gyönyörű gleccsert nézhetünk meg itt, amelyből hármat volt is szerencsénk látni. A Bøyabreen és a Melkevolbreen után, másnap a Briksdalsbreen gleccsert is megtapasztaltuk. 

A nyolcadik nap adatai: 

  • Indulási helyszín: Trengereid 🇳🇴
  • Érkezési helyszín: Briksdalsbreen 🇳🇴
  • Napi táv: 424 km
  • Látnivalók: Flåm, Stegastein-kilátó, Aurlandsfjellet, Borgundi fatemplom, Bøyabreen
  • Meglátogatott országok: Norvégia
  • Érintett nagyvárosok: –
  • Éjszakai hely: Melkevoll Bretun, Briksdalsbre (11.500 Ft)
  • Tankolás: YX Skulestadmo (37.500 Ft)
  • Parkolási díjak: –
  • Egyéb díjak: –

Videó:

• V É G E •

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük