Norvégia
Bergen felé vettük az irányt – Skandinávia Expedíció 7. nap (Norvégia lakóautóval)

Norvégia legismertebb és legszebb vízesése mellett (Låtefossen) elhaladva jutottunk el a varázslatos Bergenbe. Az ország második legnépesebb városa gyönyörű fjordok ölelésében fekszik, amely az egész utunk egyik legkülönlegesebb települése volt. Bergent nem mellesleg Norvégia világhírű fjordjainak kapujaként is emlegetik, ahol valóban megáll az idő.

Úton a vízesések és a fjordok földjére

Ez a nap ismét gyönyörű volt, mivel kezdésnek Årdal környékéről elindulva, megtörtént a legelső kompozásunk is. Hjelmeland és Nesvik között közlekedett a hajó a 13-as út részeként. Az EPASS24 applikációval ráadásul a fizetéssel sem kellett bajlódnunk, mert az autó regisztrálva lett az appon keresztül, így az útdíjakat és kompokat Norvégiában automatikusan levonta a csatolt bankkártyáról. A kompozás itt egyébként Norvégiában rutin közlekedésnek számít, mivel az egyes komputak szerves részét képezik a norvég úthálózatnak, egészen Oslotól a Nordkappig.

A mai nap a 13-as számú úton haladtunk tovább, ami rettentően szűk volt. Egyik oldalt szalagkorlát, a másik oldalt sziklafalak. Az út szinte végig egy, vagy maximum másfél autó szélességű volt. Egy-két helyen voltak szélesebb részek is, ahol mindig megvárta az egyik, a szembejövő forgalmat. Tehát valamikor mi álltunk meg, bevárni a szembejövőt, valamikor pedig ellenkezőleg. Azonban volt olyan rész is, hogy tolatni kellett, úgyhogy az utunk egyik legkomplikáltabb része volt.

Norvégia legszebb vízesése

Ezen a nap a vízesésekről szólt leginkább, így bőven láttunk belőlük. A Låtefossen a legnépszerűbb, amelyet alaposan meg is csodáltunk. Utána később még rengeteget (Vidfossen) láttunk, illetve messziről már egy gleccsert is észre vettünk.

Låtefossen
egy híres és lenyűgöző vízesés Norvégiában, amely Vestland megyében, Odda közelében található. A vízesés teljes magassága körülbelül 165 méter. A víz a Lotevatnet tóból ered, amely a vízesés felett kereshető fel.

Az ebédünket Odda településen megállva fogyasztottuk el, amely egy apró kisváros eszméletlenül gyönyörű környezettel. Gleccserek, vízesések, fjordok. A település egyébként a netflixes Ragnarok sorozatból ismerős lehet, akár nektek is. Mi még nem láttuk ezt a sorozatot, de mostmár biztosan bele fogunk nézni, mivel ezen a vidéken játszódik.

Odda egy kisváros Norvégia nyugati részén, Hordaland megyében, a Hardangerfjord végén. A város körül magas hegyek, gleccserek, vízesések és fjordok találhatók, ami gyönyörű természeti környezetet biztosítanak a hétezer lakosú településnek.

Odda után az 550-es, 551-es úton érkeztünk meg Jondalba, ahonnan ismét kompoztunk, de már napsütésben. Tørvikbygdba megérkezve az 575-ösön észak felé haladtunk, ahol újabb érdekes vízesést (Steinsdalsfossen) vettünk észre.

Bergen

A nap végét végül Norvégia második legnépesebb városában zártuk le. Bergen abszolút rabul ejtet minket. Pezsgő, turistás város, nagy hajókkal, gyönyörű kilátással a városra és megannyi látnivalóval. Jól éreztük itt magunkat és vacsorára még egy kis rákot is vásároltunk a hal piacon, amit jóízűen fogyasztottunk el később.

Bergen városát 1070-ben alapították, és a Hanza szövetség egyik fontos kereskedelmi központjaként fejlődött. Manapság Norvégia legkedveltebb nagyvárosa, amit évente több százezer turista keres fel.

A parkolásáról röviden pár mondatban, már harmadszor fordult elő velünk az út alatt, hogy csak nagyon nehezen találtunk parkolót. A hely, ha üres is, az autó hossza miatt nagyon ki szoktunk lógni, így egyáltalán nem egyszerű a nagyvárosokban a parkolás. Bergenben végül a kikötővel szemben a C. Sundst gate 38. számnál tudtunk leparkolni, de mindössze csak két óra volt engedélyezve ezen a helyen.

Bergen legszebb látnivalója és egyben Norvégia egyik fő látványossága a Bryggen, amely az UNESCO világörökség része. Sajnos a korabeli Hanza szövetség kereskedelmi faházai a XVIII. század elején egy tűzvészben javarészt megsemmisültek. Azonban egy-két épület megmaradt és a felújított színes faépületek , a szűk utcácskák és a kávézók, sörözők, szuvenír boltok, illetve az éttermek teszik teljesen ellenállhatatlanná Bergent. Tehát ez lenne Bergen, amit nem szabad kihagyni egy norvég körút során!

Tipp: A Bryggen közelében található, a kikötő másik oldalán a Bergeni Halpiac, amit úgyszintén keressünk fel a városnézés során!

A város másik népszerű helyszíne a Fløyen hegy, ahonnan Bergen elképesztően gyönyörűen megtekinthető. A kilátópontra a Fløibanen siklóval juthatunk fel, ami mindössze pár perc alatt juttatja fel az embereket, a városközpontból egészen háromszáz méter magasra. A retúrjegy 180 norvég koronába kerül, amely átszámolva 6.000 forintnak felel meg.

A bergeni erőd (Bergenhus Fortress) Norvégia egyik legrégebbi és legfontosabb középkori erődítménye. Az erődnek nagy múltja van, az évek alatt nemcsak püspöki, de királyi székhely is volt. Az erődöt az 1500-as évek elején kezdték el felépíteni, amely a történelme alatt egyetlen egyszer volt ostrom alatt. Két fő épületből áll, a Håkon’s Hall, a középkori királyi palota maradványa, és a Rosenkrantz-torony, amely egy régi védelmi torony.

A város továbbá két gyönyörű templomot is rejteget. Az egyik a közel kilencszáz éves Bergeni katedrális, míg a másik az erőd mellett lévő Szent Mária templom, amely úgyszintén megér egy kitérőt.

Irány észak…

Az esti parkolónk, végül ahogy már megszokhattátok kemping helyett egy ingyenes parkoló volt, Trengereid mellett. Az E16-os úton, elhagyva Bergen városát egy útszéli parkolóban (Hjelle Bakeri – Trengereid) álltunk meg, ahol egy pékség, WC és elektromosautó töltők vannak. Nem mellesleg a panoráma is elképesztő volt, ami még egy plusz pont a hely javára. Tökéletes volt a parkoló egy éjszakára, így másnap már a gleccserek földje felé vehettük az irányt!

A hetedik nap adatai:

• Érintett nagyvárosok: Odda, Bergen
  • Éjszakai hely: Hjelle Bakeri – Trengereid parkoló – ingyenes
  • Tankolás: –
  • Parkolási díjak: Bergen – C. Sundts gate (3.000 Ft/2 óra)
  • Egyéb díjak: Fløyen-Bergen(felvonó) (12.000 Ft)

Videó:

Hamarosan látható lesz a YouTube csatornámon!

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!