
Két napra Isztambulban ragadtunk! – Mi történik járattörlés esetén? / Törökország
A repülőjáratok törlése mindig kellemetlen meglepetés, különösen, ha egy hosszú út után már hazafelé tartanánk. Az időjárás, műszaki problémák vagy a légitársaság belső döntései miatt bármikor előfordulhat, hogy egy járatot törölnek és ilyenkor nem mindig egyértelmű, mit tehetünk. Mi nemrég saját bőrünkön tapasztaltuk meg, milyen, amikor egy vihar miatt 48 órára ott ragadsz egy idegen városban. Most elmeséljük, hogyan kezeltük a helyzetet és megosztunk néhány hasznos tippet, amelyek jól jöhetnek, ha valaha hasonló szituációba kerülnétek!
Mit tegyél, ha törlik a járatodat?
- Cselekedj gyorsan! Ha e-mailben értesítenek a törlésről, azonnal próbáld meg elérni a légitársaság ügyfélszolgálatát telefonon, applikáción keresztül vagy a reptéren, mert a sorok gyorsan hosszúra nyúlhatnak. – A mi esetünkben az isztambuli reptéren érdeklődtünk és kaptunk új jegyet!
- Keress alternatív útvonalakat! Ha az adott napra már minden járat tele van, nézd meg, hogy más közeli repterekre (pl. Bécs, Zágráb, Pozsony…) van-e elérhető járat, ahogy mi is próbálkoztunk.
- Tudd a jogaidat! Az Európai Unió területéről vagy oda induló járatoknál az EU261/2004 rendelet alapján a légitársaságnak gondoskodnia kell rólad: szállást, étkezést és transzfert kell biztosítaniuk, ha a törlés nem a te hibád. Az időjárás miatti törlésekre viszont nem jár pénzbeli kártérítés, viszont az előbb felsoroltak igen. Ezt mi is megkaptuk a Turkish Airlines-től!
- Készülj előre az ilyen helyzetekre! Mindig pakolj egy-két váltás ruhát a kézipoggyászba, mert előfordulhat, hogy a feladott poggyászodhoz nem férsz hozzá. Ha hosszabb útra mész, érdemes a nagyobb bőröndbe is több ruhát tenni, így ha ott ragadsz egy városban, legalább nem kell emiatt aggódnod vagy újakat vásárolni!
A mi történetünk – Két nap kényszerpihenő Isztambulban!
Indiából hazafelé megtörtént velünk az, amit eddig még sosem éltünk át, pedig már jó pár tucat repülésen vagyunk túl. A rossz időjárás miatt törölték a járatunkat, sőt… nemcsak a miénket, hanem még harminc-negyven másik repülőt is. A hóesés és a kiszámíthatatlan időjárás miatt végül Isztambul reptéren ragadtunk – méghozzá 48 órára.
Már indulás előtt tudtuk, hogy gond lesz. Az éjszaka folyamán kaptunk egy e-mailt a Turkish Airlines-tól, amelyben értesítettek minket a törlésről. Nem örültünk, de reménykedtünk, hogy még aznap sikerül Budapestre jutnunk – sajnos ez nem így lett.
Mi történt ezután?
Leszállás után azonnal a jegyinformációs pulthoz siettünk, ahol hosszú várakozás után kiderült, hogy csak két nappal későbbre kaptunk jegyet. Hiába indult napi három-négy járat Budapestre, mind tele volt vagy törőlték őket. Próbálkoztunk Bécsbe és Zágrábba is, de oda sem volt elérhető hely. Így hát el kellett fogadnunk a helyzetet: két nap Isztambulban!
Ezek a jegyek a Turkish Airlines gépeire vonatkoztak, de más légitársasággal sem tudtunk volna haza jutni, vagy csak több átszállással és több százezerrel forint többlettel. Azonban ezek a gépek sem voltak garantáltak, hogy eljutnak az időjárás miatt Budapestre. Máshol pedig nem szerettünk volna újabb várakozásba bele futni. Tehát maradtunk Isztambulban!
Az új jegyeket megkapva a feladott csomagunkat is vissza kellett szereznünk, mert az indulásig a reptéri raktárban maradtak volna. Mivel nem számítottunk ekkora várakozásra és szükségünk volt tiszta ruhára, ezt sem hagyhattuk ott. A következő állomás így hát a poggyász információ pultja volt, ahol meg vártuk míg az óriás hátizsákunkat újra visszakaptuk.
Ezután viszont jött a következő kérdés: Hol fogunk aludni?
Mivel nem a mi hibánkból ragadtunk Isztambulban, a légitársaság köteles volt gondoskodni rólunk. A Turkish Airlines Hotel Desk pultjához mentünk, ahol már hatalmas sor állt. Közben még a jegypultnál megismertünk egy magyar lányt, aki Üzbegisztánból tartott haza és ugyanúgy járt, mint mi – végül egy hotelbe is kerültünk vele.
A várakozás hosszú volt, de végül minket is szólítottak, addig viszont kisebb-nagyobb csoportokban már vitték el az embereket. A világ minden tájáról voltak itt emberek, különböző kultúrák, különböző nemzetek. A légitársaság azonban ingyenes szállást biztosított számunkra napi háromszori étkezéssel és transzferral.
Egy nagy buszba tereltek minket, majd több mint egy órán át utaztunk a városon keresztül, át a Boszporuszon, egészen az ázsiai oldalra. Egy négycsillagos hotelban kaptunk szobát, közvetlenül a Márvány-tenger partján.
Mivel nem tudtuk, hogy milyen szállásra számíthatunk, az út közben végig azon gondolkodtunk: vajon egy lepukkant hotel lesz vagy egy kényelmes hely? Végül kellemes meglepetés ért minket – egy tiszta, modern szobát kaptunk, ahol kényelmesen eltölthettük a két napot.
Ezt a két napot végül egy isztambuli városnézéssel és a Márvány-tenger partján tett sétákkal töltöttük el. Az időjárás végülis tényleg eszméletlen volt: egyszer hétágra sütött a nap, majd akkora hóvihar lett, hogy az orrunkig sem láttunk! A végén minden jóra fordult és két nap múlva haza is értünk. Izgalmas napokon vagyunk túl, de hát ilyen az utazás! Imádom!
• V É G E •
További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!
sziasztok, ilyenkor a 2 nappal későbbi jegyet a légitársaság állja vagy plusz költség?
Szia!
Mindent a légitársaság fizetett. Kaptunk ingyen egy új jegyet és addig egy hotel szobát, napi háromszori étkezéssel és transzferrel. Ha én nem az eredeti légitársaságot választom, ahol foglaltam és mással megyek mondjuk egy nappal előbb az viszont saját költség lenne. Tehát nálunk a törlés a Turkish Airlines-nál volt. Ők adtak egy jegyet a két nappal későbbi gépünk re ingyenesen, de ha èn találtam volna másnap vagy aznap egy Wizzair-t. Az már a saját költségem lett volna.
Üdv: Mihály Gábor