Norvégia
Úton Norvégia belsejébe – Skandinávia Expedíció 5. nap (Norvégia lakóautóval)

Úton Norvégia belsejébe – Skandinávia Expedíció 5. nap (Norvégia lakóautóval)

Oslot elhagyva Norvégia belseje felé vettük az irányt, ahol a vidéki életbe is bele tudtunk már kóstolni egy kicsit. A nap csúcspontja azonban a Heddali fatemplom volt, ami teljesen elvarázsolt minket. Ezután szerpentineken lefele és felfele jutottunk el az ország legszebb hegyi útjaként is elhíresült Suleskarvegenbe, ahol a napot végül az utunk legelső grillezésével zártuk le, egy gyönyörű vidéken cuki bárányok társaságában.

Oslo

Az előző napi városnézés után, maradtunk még egy kicsit Oslóban, mivel a főváros tartogatott pár további érdekességet is. Ébredés után, ezért elsőként egy szoborparkban néztünk szét.

A Vigaland Park az egyik legnagyobb szoborpark a világon, amelyet Gustav Vigeland tervezett meg. Több mint kétszáz szobrot és emlékművet tartalmaz, amelyek az emberi élet különböző aspektusait ábrázolják.

A szoborpark után egy újabb izgalmas helyszín következett, amely Oslo határában, egy dombon kereshető fel. Ez a Holmenkollen síugró lelátó és síközpont volt, amely nem mellesleg az egyik legismertebb ilyen helyszín Oslo közelében. Innen egyébként gyönyörű panoráma nyílik a városra, de fentről, egészen meredeken nézhetünk lefele a síugrópályáról is. A pálya ingyenes tekinthető meg, de a múzeum már fizetős. A csúcstechnológiás múzeum sporttörténeti és síexpedíciós kiállításokkal és sielésszimulátor várja a látogatókat. A belépő 190 norvég korona, míg a szimulátor további 130 korona megfizetése után próbálható ki.


Az utolsó programunkhoz tovább gurultunk még egy kicsit Oslóban. Nagyon vártam már ezt a múzeumot, de itt olyan akadályba ütköztünk, amire nem is gondoltunk előtte. Egyszerűen nem tudtunk leparkolni! Több mint egy órán át vártuk a megfelelő parkolóhelyre, hogy be tudjunk menni a múzeumba, de minden foglalt volt. Ha felszabadult egy hely, a körülbelül harminc autónak kialakított földes parkolóban, ha be is fértünk szélességben a két autó közé, mindig nagyon kilógtunk. Fák, bokrok nehezítették továbbá még a parkolást, így minden nagyon szűk és rövid volt. A múzeum melletti parkolóban csak buszok állhattak meg, így sehogy nem tudtuk megoldani az autó biztonságos letételét. Ez egyébként nagyon bosszantó volt, de később miután tovább hajtottunk, gondolkoztam rajta és rájöttünk, hogy valamelyik szomszédos utcában még megpróbálhattuk volna, de ez már sajnos a múlt. A Fram múzeum kimaradt!

A Fram múzeum az Arctic és Antarktisz expedíciók történetét mutatja be. Az épületben található a Fram hajó, amelyet Roald Amundsen és Fridtjof Nansen is használt az expedícióik során.

Heddali fatemplom

Oslot végül elhagytuk és elindultunk az ország belseje felé. A közeli Heddali fatemplom meglátogatása volt tervben, amely 110 kilométer távolságra helyezkedik el a fővárostól dél-délnyugati irányba. Az E18-as úton először Drammen városáig utaztunk, majd az E134-es főúton értük el, Norvégia legszebb és legismertebb fatemplomját.

A Heddali fatemplom Heddal faluban, Notodden közelében, Telemark megyében található, Norvégia délkeleti részén. A fatemplom a XIII. század elején, valószínűleg 1200 és 1250 között épült fel. A norvég stílusú fatemplomok egyik legimpozánsabb példája, amely a skandináv és a keresztény építészeti elemeket ötvözi. Az idők során többször restaurálták, különösen a XIX. században és a XX. század elején, hogy megőrizzék eredeti állapotát és megjelenését. A Heddali fatemplom Norvégia legnagyobb és legmagasabb fatemploma, amely lenyűgöző méreteivel és részletgazdag faragásaival tűnik ki, a gyönyörű skandináv tájból.

Szerpentineken keresztül

Heddalt elhagyva az E134-es úton folytatuk utunkat, azonban Høydalsmo falujában letértünk a 450-es útra. Ez egy szűk, vadregényes út volt, amelynek végén egy meredek szerpentines úton jutottunk el végül Dalenba. Az út tényleg meredek volt és több hajtűkanyar is fokozta a hangulatot. Leérve végül a Bandak tó partján találtuk magunkat, ahol nem csak mi szüneteltünk egy kicsit, de az autót is pihentettük, mivel a fékekre is ráfért egy kis szünet. Bár motorfékkel próbáltunk haladni, azért fékezgetni is kellett az út alatt, a sok kanyar miatt.

Ezután egy ugyanolyan szerpentines út következett a 450-esen, de most már felfelé. A fennsíkra felérve szuper táj fogadott minket és ekkor még nem is sejtettük, hogy lesz ez még szebb is. Flatelandnál a 9-es útra tértünk rá és dél felé tartottunk Valle és Rysstad irányába. Az utóbbiban még egyet tankoltunk is, mielőtt rátértünk volna a száz kilométeres panorámaútra. Biztos ami biztos elven, bár az út alatt mindig volt 20 liter gázolajunk pluszba, ami bármikor jól jöhetett volna és jól is jött, de ez még nem most volt.

Suleskardvegen

A Suleskardvegen panorámaúton haladtunk tovább, ami körülbelül száz kilométer hosszú, és Norvégia egyik legszebb hegyi útjaként ismert. Az út a hegyvidéki területeken halad keresztül és lenyűgöző tájakkal, illetve tavakkal van körülvéve. Általában május végétől, november elejéig van csak nyitva, mivel télen a nagy mennyiségű hó miatt zárva tartják. A Suleskarvegen panorámaút legmagasabb pontja körülbelül 1050 méter tengerszint feletti magasságban található, amely pont a hegyi útvonal közepén helyezkedik el, ahol mi is később megálltunk. Az út alatt rengeteg bárány szédelgett a szűk úton, de néhol csak egyszerűen az út mellett henyerésztek. Ez nekünk nagyon tetszett és tudtuk, hogy itt lesz valahol az a hely, ahol szívesen éjszakáznánk.

Végezetül megtaláltuk azt a helyet, amiért útra keltünk. Ezeket a helyeket vadásztuk később, ami természetközeli és vadregényes. Csodálatos volt itt leállítani az autó motorját és kipakolni a kempingszékeket és begyújtani a faszenet, ugyanis vacsorára grilleztünk egyet. A késői naplemente miatt, mi is csak későn feküdtünk le aludni, de élveztük a gyönyörű norvég tájat. Varázslatos volt!

Az ötödik nap adatai: 

  • Indulási helyszín:Oslo 🇳🇴
  • Érkezési helyszín: Suleskardvegen 🇳🇴
  • Napi táv: 350 km
  • Látnivalók: Oslo, Heddali fatemplom, Suleskardvegen
  • Meglátogatott országok: Norvégia
  • Érintett nagyvárosok: Oslo, Drammen
  • Éjszakai hely: Sandvigvatnet rasteplass, Suleskardvegen (ingyenes)
  • Tankolás: Circle K, Rysstad (12.500 Ft)
  • Parkolási díjak:  Oslo, Middelthuns gate (Vigaland Park) (1.650 Ft/1 óra)
  • Egyéb díjak: Heddali fatemplom (6.600 Ft)

 

Videó:

Hamarosan látható lesz a YouTube csatornámon!


• V É G E •

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük