Norvégia
Göteborg után Oslo is elvarázsolt minket – Skandinávia Expedíció 4. nap (lakóautó)

A negyedik napon két város bejárása volt a terv, ráadásul már  jóval kevesebb vezetéssel az előző napokhoz képest. Először a svédek második legnépesebb városa, Göteborg volt a délelőtti program, míg este a norvégok fővárosa, Oslo került górcső alá. Végre gyönyörű napsütésben, 25 fokban néztük meg a nevezetességeket. A göteborgi Tengerészeti Múzeumban ráadásul még egy nagy csatahajóba és egy tengeralattjáróba is bementünk, így izgalmakban továbbra sem volt hiány.

Fotó: Oslo… Norvégia fővárosa /Mihaly Gábor/

A hangulatos kis halászfalu kikötőjében, Videbergshamn-ban ébredve abszolút izgalmasnak indult a napunk. Kiélveztük a reggeli nyugalmat és a napsütést id, ráadásul még futottunk is egyet a környéken, így a testmozgás is megvolt, mintha nem sétáltunk volna egyébként eleget az elmúlt napokban. Reggeli után viszont folytattuk utunkat tovább északi irányba. Az E6-os autópályán jutottunk el Svédország második legnépesebb városába. Az út mindössze csak egy óra volt, így viszonylag korán, már tizenegy óra előtt az asztalitenisz csarnok melletti parkolóban voltunk.

Fotó: Videbergshamn /Mihály Gábor/

Göteborg

Göteborg Svédország második legnépesebb városa Stockholm után. Lakossága nem elenyésző, mivel közel hatszázezren laknak, a Volvo autógyárról is elhíresült településen. Ezenkívül Skandinávia legnagyobb és legnépszerűbb vidámparkjának (Liseberg Park) is otthont adó városnak, a történelme sem elhanyagolható, így ha valahova érdemes még elutazni Svédországba, az Göteborg legyen, Stockholm után vagy akár előtt.

A városnézést mindjárt a parkoló melletti, Kungsportsavenyen úton kezdtük meg, amely nem mellesleg a város egyik nevezetes utcájának számít. A fákkal szegélyezett úton sétáltunk beljebb a városközpont felé. A csónakázásról is ismert csatornán, egy hídon keltünk át, ahol elsőként a helyi piacot (The Market Hall) vettük alaposabban szemügyre.

Fotó: The Market Hall /Mihály Gábor/

Korai ebédként bekaptunk egy finom szendvicset, majd a Göteborgi katedrális felé vettük az irányt. Az időjárás elképesztően szuper volt és délutánra már a turisták is megsokszorozódtak a városban. Igazi nyüzsgő skandináv város Göteborg, amely egyből elrabolta a szívünket. A sétálóutcák, mint például a Kungsgatan eszméletlen hangulatos volt és közben a kellemes szellő, simogatóan hatott ránk a nyári napsütésben.

Fotó: Göteborgi katedrális /Mihály Gábor/
Fotó: Kungsgatan /Mihály Gábor/

Később útba ejtettük a központi  teret is (Gustav Adolfs Torg), majd zárásként még a Maritiman, azaz Tengerészeti múzeumhoz is ellátogatunk, ahol többek között egy 50-es évekbeli csatahajót és egy tengeralattjárót is megnéztünk közelebbről. Ezt úgy kell érteni, hogy a belsejükbe is bemerészkedtünk, így elmondhatjuk már magunkról azt is, hogy egy igazi tengeralattjáróban is megfordultunk már.

Fotó: Göteborg /Mihály Gábor/
Fotó: Gustav Adolfs torg /Mihály Gábor/
Fotó: Maritiman /Mihály Gábor/
Fotó: Tengeralattjáró belülről /Mihály Gábor/
Fotó: Irány a víz alá… /Mihály Gábor/

Tipp: Amennyiben csak Göteborg lenne az utazásod célja, érdemes 2-3 napot is rászentelni, mert az általunk bejárt legnépszerűbb helyszínek mellett, sokkal több mindent rejt a város és környéke.

Göteborg abszolút izgalmas városnak számít, ami csatornái miatt hasonlít egy kicsit Szentpétervárra vagy Velencére is. Érdemes megtekinteni a Skansen Kronan-t, amely egy korabeli erőd a dombtetőn, de a korábban már említett vidámparkot, a Liseberg Parkot se hagyjuk ki. Emellett az erőd környékén is célszerű sétálgatni, mert a Haga az egyik legkedveltebb környék a macskaköves utcáival, boltjaival és kávézóival. A múzeum kedvelőknek pedig egy-két érdekes kiállítás, mint például az általunk is meglátogatott Tengerészeti múzeum vagy a helyi viking kiállítás, illetve a villamos múzeum is biztosan izgalmas perceket ajándékoz majd a Göteborgban turistáskodó embereknek.

Fotó: Göteborg csodálatos város /Mihály Gábor/

Úton Norvégiába

Göteborg városát elhagyva elindultunk Norvégiába. A határ két óra távolságra volt, és ezt végig az E6-os úton tettük meg. Mielőtt viszont megérkeztünk volna a 44. országunkba, megálltunk egy Nordby nevű településen, ahol több bevásárlóközpont, egy nagy parkoló és egy benzinkút is volt. Ide járnak egyenként át a norvégok vásárolni és mielőtt valaki Norvégiában folytatja az útját, az is megáll itt előtte. Mi is hasonló okokból, a kedvezőbb árak és olcsóbb üzemanyag miatt álltunk meg. Teli tankoltunk az autót, majd ebédeltünk egyet és következett a határ. Norvégiába átérve próbáltuk feltölteni a víztartályunkat, de ezen a napon nem jártunk sajnos sikerrel. Utunk alatt itt és még egy alkalommal fordult elő, hogy vadászni kellett a vízfeltöltés miatt. Korábban két nappal ezelőtt még Dániában csak egyszerűen megálltunk egy parkolóban és megoldottuk ezt a ,,problémát”, itt egészen Oslóig nem sikerült találnunk erre alkalmas helyet. Nekünk egy száz literes víztartályunk volt, ami körülbelül két napig biztosított elegendő vizet fürdésre, WC-re és főzésre, így mára még elegendő volt, de holnap az első feladatok egyike volt ezt elintézni.

Norvégia

A skandináv államban több mint két hetet töltöttünk el az utunk során. Elsőnek a fővárost, Oslot látogattuk meg, majd szép sorjában következtek a kisebb városok. Voltunk Bergenben, Trondheimben, Stavangerben, de sétáltunk Tromsø-ban, Bodø-ban és Moldeben is.

🇳🇴NORVÉGIA: Az ország területe négyszer nagyobb mint hazánkké, míg lakossága a miénknél jóval kevesebb, körülbelül a fele, azaz 5,5 millió fő. Még a sokszor kisebb Dániában is többen laknak, így látható, hogy nagyon gyéren lakott országról beszélünk. A világ egyik leggazdagabb állama, ahol ugyancsak király az uralkodó V. Harald személyében. Nem tagja az EU-nak. Pénznem a norvég korona, amelyből egy korona, a svéd koronához hasonlóan, 33 forintnak felel meg.

Fotó: Norvégia trolljai az egész országban megtalálhatóak /Mihály Gábor/

Norvégiában haladva tökéletes minőségű utakon utaztunk. Rendezett, tiszta utcák, és rengeteg elektromos autó volt a jellemző. A Tesla már nép autónak számít itt erre felé, mivel az ország annyi elektromos áramot termel, a vízi erőművekkel, hogy nem tudnak mit csinálni a sok árammal. Ezért az állam támogatja az elektromos autó vásárlást és jóval olcsóbban lehet Teslához és más elektromos autóhoz jutni, mint például nálunk. Az utakon tehát minden ötödik autó, valamilyen elektromos autó volt, ami nagyon meglepett minket. Tudtuk, hogy gazdag ország és hogy jól élnek itt az emberek, de hogy ennyire…? Ezt nem gondoltuk volna! Az állam és az emberek gondolkodása és a jólét nagyon megtetszett nekünk és ekkor pedig még nem is láttunk szinte semmit az országból.

Oslo

Osloba végül csak este érkeztünk meg, de mivel már haladunk észak felé, itt 11 óra után lett csak sötét. Nyolc óra környékén gurultunk be a méreg drága parkolóba az operaház mellé, ahonnan könnyedén be tudtuk járni az egész várost. A parkolás 12 órára 15.000 forint volt, ami nem volt olcsó, de ha belegondolok hogy ez Norvégia, akkor viszont drágának sem mondható Oslo szívében.

Fotó: Éjszakai helyünk Oslo szívében /Mihály Gábor/

A parkolás után tettünk egy nagy sétát a városban, ahol sok érdekességet megnéztünk. A királyi palotát, a sétálóutcát, a székesegyházat és a híres jéghegyekre hasonlító, Oslói Operaházat is.

Fotó: Osló operaház /Mihály Gábor/

Elsőként például az Operával kezdtünk, amely a hosszan tartó naplementében gyönyörű volt. Innen a szemben lévő vasútállomás mellett, a katedrálist vettük irányba.

Fotó: Villamosvágány Oslóban /Mihály Gábor/

Oslói katedrális: A XVII. században épült barokk stílusú templom, Oslo egyik legfontosabb vallási épülete. Gyönyörű belső díszítésekkel és műalkotásokkal rendelkezik, ezért érdemes belülről is szemügyre venni! Mi sajnos nem jártunk sikerrel, mert minden ajtó zárva volt!

Fotó: Oslói katedrális /Mihály Gábor/

A sétálóutcában (Karl Johans gate) rengetegen voltak és annyira pezsgett a város, hogy Göteborg után Oslo is elnyerte a tetszésünket. Csodálatos épületek, kiváló időjárás és hangulatos utcák.

Fotó: Karl Johans gate /Mihály Gábor/

Itt vettünk nekem egy sapkát, amelyet az út során nagyon sokat használtam. Végül megérkeztünk a Norvég parlament épületéhez, amely bár nem volt csúnya, azért a mi országházunknál szebbet, még eddig nem láttam, pedig jó pár tucat országba megfordultunk az utazásaink során.

Fotó: Norvégia parlamentje /Mihály Gábor/

Innen tovább sétáltunk egyenesen egy gyönyörű parkba, amelynek egy egyik oldalán az Egyetem, míg a másik oldalán a Nemzeti színház volt látható. Szemben pedig elérkeztünk a Királyi palotához, amelyet egy hatalmas tér végén találtunk meg.

Fotó: Oslói egyetem /Mihály Gábor/
Fotó: Királyi palota /Mihály Gábor/

A városnézésünk ezután viszont még egyáltalán nem ért véget, pedig már lassan tíz óra volt. Megtekintettük a Városházát, a Nemzeti múzeum épületet és a köztük lévő Nobel Béke központot.

Nobel Peace Center: A központ a Nobel Béke-díjasok munkáját és a béke előmozdítását bemutató kiállításokkal várja a látogatókat.

Fotó: Oslói városháza /Mihály Gábor/
Fotó: Nemzeti Múzeum /Mihály Gábor/

Az estét végül az Oslo fjord partján, az Aker Brygge negyedben zártuk le, amely számos éttermet, boltot és galériát kínál. A fjord partja remek hely a sétálásra és a hajók is innen indulnak, ha sétahajózásra vágynánk.

Fotó: Oslo fjord /Mihály Gábor/

Akershus Fortress: Egy középkori erődítmény, amely az Oslo fjord partján található. Az erőd történelmi épületei és látványos kilátása miatt népszerű turistacélpontnak számít.

Fotó: Akershus Fortress /Mihaly Gábor/

Visszasétálva a lakóautóhoz, este egy szuper jót aludtunk, de egy ilyen mozgalmas nap után és két nagyszerű város megismerése során egyáltalán nem is csodálom. A következő részben már a vidéki Norvégiában folytatjuk utunkat, ahol már jönnek az igazi skandináv élmények és kalandok is. Tartsatok velünk akkor is!

A negyedik nap adatai:

• Indulási helyszín: Videbergshamn 🇸🇪
  • Érkezési helyszín: Oslo 🇳🇴
  • Napi táv: 381 km
  • Látnivalók: Göteborg, Oslo
  • Meglátogatott országok: Svédország, Norvégia
  • Érintett nagyvárosok: Göteborg, Oslo
  • Éjszakai hely: Oslo, HAV Havnelageret | APCOA PARKING (belvárosban közel az operához – 15.000 Ft (450 NOK)
  • Tankolás: OKY8, Nordby (27.000 Ft)
  • Parkolási díjak: Göteborg, Hedens Parkeringsplats (asztalitenisz csarnok mellett) (2.500Ft/3 óra)
  • Egyéb díjak: Maritiman múzeum (12.000 Ft)

Videó:

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!