Svédország
A kalandjaink Svédországban folytatódtak ,,Malmö és Helsingborg” – Skandinávia Expedíció 3. nap (lakóautó)

A harmadik napon elhagyva Dániát az Øresund hídon, amely egy igazi mérnöki csoda, megérkeztünk Svédországba. Esőben Malmö, majd később még több esőben Helsingborg városa következett. Végül pedig a napot már napsütésben zártuk le egy idilli halászfaluban. Elkezdtük érezni a skandináv feelinget, na erre vártunk már az út eleje óta. Csodálatos!

Fotó: Videbergshamn /Mihály Gábor/

Az utunk harmadik napján elhagytuk Koppenhágát és vele együtt Dániát is. A Rosenborg Slot mellett töltött éjszaka bár kissé zajos volt, mivel az utcán hajnalban nagyon beindultak már az autók. Svédországba az Øresund-hídon keresztül jutottunk el.

Fotó: Øresund-híd /Mihály Gábor/

Az Øresund hidat 2000. július 1-jén nyitották meg. Dániát köti össze Svédországgal, pontosabban Koppenhágát Malmö városával. A híd teljes hossza 7,845 méter, amely Európa ötödik leghosszabb hídja, ráadásul ez egy kombinált közúti és vasúti híd. Ehhez kapcsolódik egy négy kilométer hosszú alagút is, amit Drogden-alagútnak hívnak. A felső szinten közúti forgalom zajlik, míg az alsó szinten két vasúti vágány található.

Svédországban az első benyomások nagyon jók voltak. Szuper utak, tiszta utcák, szép és rendezet házak, illetve mindenhol hatalmas svéd zászlók, a színes faházak udvarain. Malmöbe megérkezve egyből lesétáltunk a homokos tengerpartra, amelynek a vize csupán csak 18 fok körül mozgott, ezért csak térdig mentünk bele. Igaz a strandolást nem is itt terveztük, hanem Helsingborgban, de ezt az időjárás miatt el kellett napolnunk. A tengerparton a parkolás nagyon olcsó volt, mindössze száz forintnak megfelelő koronát fizetünk, közel egy órára. Ez nagyon meglepő volt számunkra!

Fotó: Malmö strandja és háttérben az ikonikus, Turning Torso /Mihály Gábor/

🇸🇪SVÉDORSZÁG: Mindjárt egy érdekeséggel készültem nektek, mivel Svédország területének kétharmadát erdők borítják. Fővárosa Stockholm, ahova utunk alatt sajnos nem látogatunk el, de helyette útba ejtettük a második, illetve a harmadik legnépesebb városát a skandináv államnak, Göteborgot és Malmöt. Lakossága több mint 10 millió fő, míg területe négy és félszer nagyobb Magyarországtól. Ezzel Skandinávia legnagyobb országa, de az Európai unióban is dobogós, a harmadik hellyel. A legészakibb településtől a legdélebbi helyig, több mint kétezer kilométer a táv. Dániához hasonlóan itt is király uralkodik, méghozzá XVI. Károly Gusztáv király. Nyelv a svéd, ami hasonló a norvéghoz. Tagja az uniónak és pénzneme pedig a svéd korona, amelyből egy korona most kb. 33 forint körül mozog.

Fotó: Helsingborg /Mihály Gábor/

Malmö

Az Északi-tenger után Malmö belvárosában csavarogtunk egy-két órát. Megtekintettük többek között a Malmöi várat, a Városházát és a hangulatos középkori teret, a Lila torg-ot is.

Fotó: Malmö városháza /Mihály Gábor/

A malmöi vár egy reneszánsz stílusú erőd, amely a XVI. században épült fel. Malmö történelmének egyik legfontosabb helyszíne, amit érdemes felkeresni egy városnézés során.

Fotó: Malmö vára /Mihály Gábor/

Malmö Svédország harmadik legnépesebb települése 350 ezer lakossal, ahol a legnépszerűbb látnivalók mellett a vár melletti parkban sétálgathatunk, de akár csónakázhatunk is. A városnézés végére még az eső is elkezdett esni, de ez minket egyáltalán nem zavart, mert így is élveztük Malmö varázsát.

Fotó: Malmö szélmalma /Mihály Gábor/

Úton Svédországban…

Malmö városából az E6-os autópályán egy órás út vitt minket Helsingborgba, amely már egy jóval kisebb város volt az előbb meglátogatott Malmö után. A kikötőváros 100 ezer lakossal a nyolcadik legnagyobb svéd település. Útközben próbáltuk figyelemmel kísérni a vidéki Svédországot is, bár az egész utunk legrosszabb időjárását fogtuk ki ezen a napon. Kedvünket azonban nem vesztettük el, mert számoltunk vele, hogy egy hónap alatt, főleg Skandináviában biztosan kifogunk majd rosszabb időjárást is.

Helsingborg

Helsingborban a kikötőben parkoltunk le és itt már óriási szélben és a szakadó esőben fedeztük fel a várost. Látnivalókból jóval kevesebb volt itt, de a Helsingborgi városháza és a Kärnen torony, így is nagyon tetszett nekünk.

Fotó: Heisingborgi városháza /Mihály Gábor/

A város gazdag történelmével egyáltalán nem elhanyagolható, ezért is ejtettük útba és néztünk körbe. A XIV. században épült toronyból egyébként nagyon szuperül belátható a kikötőváros, de már a torony előtti lépcsőkön felsétálva is ámultunk és bámultunk. Még esős időben is nagyszerű volt az élmény.

Fotó: Kärnen torony /Mihály Gábor/

Lesétálva a lépcsőkön jobbra a sétálóutcában (Storgaten) folytattuk a városnéző sétánkat. A kikötőbe viszont már az új esőkabátjainkba öltözve sietünk vissza, ahol a tervezett strandolás mondhatom hogy elmaradt, pedig a Tropical Beach jónak tűnt.

Fotó: Storgaten /Mihály Gábor/
Fotó: Tropical Beach /Mihály Gábor/

Halászfalvak az Északi-tenger partján

A nap végén még tovább utaztunk szakadó esőben Helsingborgból Göteborg irányába, de nem akartunk el érni addig a mai nap folyamán, mivel látnivalókból ennyi elég volt egy napra. Helyette ezért a vidéki Svédországot és a tengerpartot preferáltuk jobban, így jutottunk el egy kis faluig, amelynek a neve Bua. Bármennyire is szerettünk volna itt maradni, sajnos nem tudtuk itt tölteni az éjszakát. Egyszerűen tele volt a parkoló, így nem kaptunk helyet a kikötőben. Helyette viszont találkoztunk valakivel, akivel nagyon jó volt beszélgetni egy kicsit.

Fotó: Bua /Mihály Gábor/

Ő Imre bácsi, aki közel hetven éves és bár erősen törte a magyar nyelvet, mégis nagyon jól beszélt velünk magyarul. Megtudtuk, hogy 56-ban emigrált szülők gyermeke, aki már Svédországban született. Nagyon jót beszélgettünk vele és adott egy-két jó tanácsot is, az esti parkolásunkhoz. Teljesen feltöltött minket ez a beszélgetés és az egyik legjobb élmény volt a mai nap folyamán.

A Bua faluval szemközti parton lévő részt mondta nekünk, amely csupán csak pár percre volt innen. Nagyon hangulatos kis kikötő volt, ahol utólag kiderült kellett fizetnünk a parkolásért 17 eurót egy éjszakára. Cserébe viszont abszolút hangulatos parkolóhelyen hunytuk le a szemünket, ahol egyszerűen megállt az idő. Jó volt sétálgatni itt és megjött az is amire oly régota vártunk, az igazi skandináv életérzés. Faházak, nyugalom és a tenger, mindez a Videbergshamn-ban.

Fotó: Videbergshamn /Mihály Gábor/

• Meglátogatott országok: Dánia, Svédország
  • Érintett nagyvárosok: Koppenhága, Malmö, Helsingborg
  • Éjszakai hely: Videbergshamn (kikötő) – 17 euró
  • Tankolás: Preem-Helsingborg (32.000 Ft)
  • Parkolási díjak: Malmö-strand (100 Ft/40min), Malmö-vár mellett (1.600Ft/2,5 óra) Helsingborg-kikötőben (600 Ft/2 óra)
  • Egyéb díjak: Öresund híd (50.000 Ft)
Fotó: Helsingborg /Mihály Gábor/

Videó:

További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!