Egy kis Dánia ,,Koppenhága” – Skandinávia Expedíció 2. nap (Dánia lakóautóval)
A második nap elhagytuk Németországot és egy új országba látogattunk el, ahol előtte még korábban nem jártunk. Dániába nagy izgalommal érkeztünk meg, bár csak a főváros volt kiszemelve erre az útra. Az ország első pillanatra és végül a napvégére is nagyon tetszett nekünk, így egyszer biztosan vissza fogunk majd jönni, hogy felfedezzük a vidéki Dániát is. Koppenhága, a dán főváros úgyszintén mély benyomást tett és ami érdekes volt, hogy rengeteg a tégla épület. Hangulata pazar és kezdtük megszokni már a skandináv hangulatot is, ami a következő hetekben meghatározó lesz az utunk alatt.
Németország északi részén
Az autópálya pihenőhelyen ébredve elindultunk a mai végállomásig, Koppenhágába. Hosszú út várt ránk, ezért szerettünk volna időben, délután megérkezni Dánia fővárosába, hogy jusson időnk alaposan bejárni ezt a gyönyörű várost. Utunkat a 24-es autópályán folytattuk Hamburg irányába. Wittenburgnál lejöttünk az autópályáról, mivel találtunk egy olcsóbb benzinkutat, egyből a kijárat mellett. Ez egy Aral kút volt, ahol 1,70 euróért töltöttük tele a tankot. Majd ismét Hamburg felé vettük az irányt, de mielőtt elértük volna az észak-német kikötővárost, a 404-es útra tértünk le, ahol észak felé utaztunk tovább. A 404-es, a 21-es, majd Neumünster mellett a 205-ös útról kerültünk rá a 7-es autópályára, ahol voltak már kisebb dugók. Rengeteg dán, svéd és norvég autót láttunk, ráadásul lakóautók és lakókocsik tucatjai is közlekedet a sztrádán. Már kezdtük érezni, hogy közeledünk Skandinávia déli részére. Ez olyan megfoghatatlan érzés volt, de nagyon izgultunk és vártuk, hogy végre eljussunk Dániába. A határ előtt még az utolsó nagyobb német városnál (Flensburg) még teli tankoltuk az autót, mivel Dániában jóval drágább volt az üzemanyag. Ezért a skandináv államban nem is tankoltunk, elég volt egy teljes tartály gázolaj, hogy átjussunk az országon, pedig átszeltük szinte egész Dániát.
Megérkeztünk Dániába…
Dániába felfokozott hangulatban érkeztünk meg, mindig ilyenek vagyunk, ha új országba látogatunk. Sajnos most csak Dániában a fővárost tudtuk megnézni, viszont ezért választottuk azt, hogy nem komppal, hanem szárazföldön közelítjük meg Dánia legnépesebb települését. Egy kicsit talán többet is tudtunk látni az országból. Az autópályáról kukkoltuk a vidéki Dániát. Az úton észrevettük, hogy mindenki a szabályokat betartva közlekedik és az út minősége kiváló. Nagyon sok elektromos autót láttunk, többet mint Németországban és számunkra új színezésű közlekedési táblákat is észrevettünk. Fehér háttérben, piros felirattal láthattunk táblákat, ami valószínű Dánia zászlajában lévő két szín miatt van. A határtól először az E45-ösön haladtunk Kolding városáig, majd az E-20-as autópályán Koppenhágáig.
Dánia: Skandinávia legdélebbi országa, ahol a világ legboldogabb emberei élnek, legalábbis a felmérések alapján évek óta dobogós helyen végez a skandináv állam. Dániába közel hat millióan laknak, területe pedig kicsivel kisebb, mint Magyarország fele. Dániában király az uralkodó, aki X. Frigyes dán király. Itt nincsenek hegyek, mivel a legmagasabb pontja csupán csak 170 méter magas. A nyelvük a dán, ami a világ legnehezebben megtanulható nyelvei közé tartozik, a magyarral együtt. Az ország egy nagy félszigeten és szám szerint 444 szigeten terül el, így a legtávolabbi hely is a tengerparttól, maximum csak egy óra. Az Európai unió tagja már a hetvenes évek óta. Pénzneme pedig a dán korona, amelyből egy korona 52 forintnak felel meg. A fővárosa végül pedig Koppenhága.
Útközben egyszer megálltunk ebédelni, majd egy véletlenszerű autópálya pihenőhelyen megállva nagyon megörültünk. A lakóautósokra gondolva, találtunk egy ingyenes vízleeresztő helyet, WC ürítés is megoldható volt, illetve slaggal ellátott, ivóvizet is, amivel a tartályt is fel tudtuk tölteni. Nekünk lakóautósoknak óriási öröm volt ez és gondoltunk, hogy ez már mindig így lesz az utunk alatt, de sajnos nem így volt. Koppenhága felé tartva két szigeten is át kellett autóztunk, amelyből az egyik Fyn, a másik Sjælland. A kettő között egy hosszú híd is található, ahol átkelve gyönyörű kilátás fogadott minket. Hatalmas volt a híd és óriási volt a szél is rajta. Az átkelés nem volt ingyenes, így a Storebælt hídra 420 koronát, azaz 22 ezer forintot fizettünk.
Koppenhága, Dánia fővárosa
Koppenhágába már késő délután érkeztünk meg, de nagyon izgultunk, mivel csupa jót hallottunk korában erről a városról. Vártuk hogy belevethessük magunkat Skandinávia egyik legszuperebb városába. Először kempingezni (City Camp) terveztünk a város szélén, de végül körbenéztünk a belvárosban és sikerült egy szuper helyet találni egy éjszakára. Koppenhágában nagyon tetszett a rengeteg kerékpárút és a biciklisek, amely tipikus sztereotípia, ha a városról beszélünk. A Tivoli parknál (A világ egyik legrégebbi vidámparkja, amely 1843-ban nyitotta meg kapuit.) nem találtunk üres helyet, ahova befértünk volna, így végül a Rosenborg-kastély mellett, az Øster Voldgade úton álltunk meg. Itt is éjszakáztunk, mivel vasárnap ingyenes volt a parkolás az útszélén.
Koppenhágában ezután a legnépszerűbb látnivalókat mind bejártuk. Kezdtük először a szomszédos XVII. századi reneszánsz kastéllyal, ahol a dán koronaékszereket és a királyi kincseket őrzik. Ez a korábban már leírt Rosenborg Slot.
Innen a King’s New Square-en keresztül jutottunk el a főváros legnépszerűbb látnivalójához, ami a Nyhavn. Ezt a helyet látjuk vissza a legtöbb Koppenhágáról készült képen.
Ez a színes kikötői negyed a város egyik legismertebb pontja. A XVII. században épült csatorna mentén található házak ma éttermeknek, bároknak és kávézóknak adnak otthont.
Kiélveztük itt a napsütéses 25 fokos időjárást, ahonnan egyébként lehetőség van hajós városnézésre is. Mi viszont folytattuk az utunkat az Amalienborg palotához, ami a dán királyi család téli rezidenciája. Megnéztük itt az őrségváltást is, majd a Frigyes-templom (Frederiks Kirke) felé vettük az irányt.
A Márvány-templomként is nevezett templom ingyenesen látogatható. Az építése közel 150 évig tartott, mivel sok akadályba ütközött az építkezés. Először rokokó stílusban kezdték építeni, de az idő elteltével végül már barokk stílusban fejezték be. Az épület alja márványból készült, ezért is hívják így a templomot.
A templom után Koppenhága sétálóutcája (Strøget) következett, amelyen végigsétálva eljutottunk a Koppenhága városházáig, ahol a korábban már említett, Tivoli Park is található.
Végül az autóhoz visszatérve érintettük még a Csillagvizsgáló tornyát, ami egy 36 méter magas torony. 1642-ben épült, és eredetileg csillagvizsgálóként szolgált. A torony tetejéről lenyűgöző panorámás kilátás nyílik a városra.
Koppenhágai városnézés során még érdemes útbaejteni a Cristiansborg palotát és a Kis hableány szobrát, viszont ezek nekünk sajnos most kimaradtak. Az utóbbi Edvard Eriksen szobra, amely Hans Christian Andersen híres meséjét ábrázolja. A szobor a Langelinie sétányon található, és az egyik legikonikusabb koppenhágai nevezetesség.
A következő részben már Svédországban kalandozunk tovább!🇸🇪
A második nap adatai:
- Indulási helyszín: Linumer Bruch Nord benzinkút 🇩🇪
- Érkezési helyszín: Koppenhága 🇩🇰
- Napi táv: 715 km
- Látnivalók: Koppenhága
- Meglátogatott országok: Németország, Dánia
- Érintett nagyvárosok: Flensburg, Kolding, Koppenhága
- Éjszakai hely: Øster Voldgade, Koppenhága (Rosenborg kastély mellett) ingyenes
- Tankolás: 2x (46.000 Ft) Németországban
- Parkolási díjak: –
- Egyéb díjak: Storebælt híd (22.000 Ft)
Videó:
• V É G E •
További útleírásokért és utazós képekért, kövess be Facebookon és Instagramon is!